Jeg ble intressert i dette i pulsklokkens barndom, da Windows 95 var det store. En gruppe som gikk idrettslinja hadde kjøpt sin egen og noen brukte klassesettet
Det var et helt nytt verktøy og vi var intressert i å finne ut hva det kunne brukes til. Vi visste jo at Lasse Viren hadde stor framgang med systematisk bruk, og vi visste at Bernard Hinault som jo hadde værrt den store sykkelisten i en årerekke den gangen var den som hadde lavest registrert hvilepuls - på 29 slag.

Vårt prosjekt var på ingen måte ment å være vitenskapelig, det var drevet av ren interesse og nyskjerrighet. Det besto i at hver utøver tok en ortostatisk hjertetest med pulsklokka hver morgen. Klokken registrerte elektronisk pulsforløpet i 2 minutter og ble startet liggende på rygg hvoretter man reiste seg rolig opp i stående etter 45 sekunder.
Prosjektet ville undersøke hvilken treningsform som evnet å senke pulsen mest.
Resultatet var ikke overraskende - sykkelistene vant hvilepulspåvirkningen - langrenn vant O2 opptaket.
Ren styrketrening hadde faktisk motsatt effekt, noe som idag brukes for ikke å komme så langt ned som Bernard. Det anses ikke bra - hjertet blir for stort.

Jeg tok opp dette igjen på egenhånd noen år etter at jeg fikk hypothyreose, men formålet ble byttet ut til å bli om dette kunne ha noen nytte og hjelp i helsespørsmålet som da oppsto. Jeg var altid svært variabel på trening og årsaken ble jo etterhvert bekreftet med hypothyreose.
Nå trener jeg så mye jeg orker (under halvparten av tidligere) og jeg har tatt denne testen hver morgen i mange år nå. Den framstilles grafisk sammen med en kurve for dosestørrelse og vekt.
Heller ikke ment å være vitenskapelig. Det gir noe info, men ikke så mye som jeg håpet.

Ber en om et diagram over mange år, ser en at alle parameterene varierer og det tilsynelatende ute mål og mening.
Det er en "slavisk" sammenheng mellom dose og hvilepuls sett over store tidsperspektiver.
Det ser ut som at hvilepulsen øker når dosen øker, men faller tilbake til et gjennomgående variasjonsmønster på et høyere nivå.
Vektkurven stigert jevnt og trutt hele tiden - helt til mai-04 da faller den 12kg og skyldes overgangen til Armour.
Den ortostatiske kurven har en svak fallende tendens etter mai-04.

Det er ikke så lett å si at : Jeg må dosere slik at jeg har 54 i puls. Til det er dagsvariasjonene for mange og varierer med flere slag, for hvilepulsen påvirkes av nesten alt som tenkes kan - med en økning.
Det er bare en faktor som senker pulsen, og det er dykker-refleksen.......og lavt stoffskifte da.
Fryser du øker pulsen, svetter du øker pulsen og slik er det over hele linja.

Så er det også slik at vi gutta har større hjerte enn dere jenter - selv om mye skulle tyde på det motsatte.
Og det fører til at jentenes hjerte må slå flere ganger for å få fart på blodet. Dette reflekteres i hvilepulsen med at denne er litt høyere.
Prosjektets jenter slet skikkelig med å komme ned rundt 60-tallet, mens flere av gutta var på 40-tallet. Man deltok i samme grupper, men utgangspunktet var veldig forskjellig.
Det er likevel en godt etablert kunnskap at det er en forskjell og derfor må nok kjønn spesifiseres når en snakker om normalverdier for hvilepuls.

Dere som trener og har tilgang til en pulsklokke - benytt sjansen til å følge med på hvilepulsen og spenn på dere beltet en silde morgen i uka - noter resultatet på kalenderen hvis ikke det kan overføres til Pc-en.
Det kan si dere noe om effekten av treninga - og stoffskiftet.