Sitat Opprinnelig skrevet av louise i juni 2007
I dag har jeg helt opgivet alting igen, har hjertebanken, hovedpine, kvalme, høj puls og noget, der minder om et angstanfald (har aldrig prøvet det før). Har også ondt i kirtlen, musklerne og halsen. Kan slet ikke forstå det, for det er jo ikke symptomer på lavt sofskifte. Fryser gør jeg også.
Blodprøverne ligger fint, så hvorfor har jeg symptomer, der ligner både højt og lavt??? Kender I det?
Det lyder mest som det, der foregår er et konstant, måske stigende i intensitet angreb på din skjoldbrusskirtel, fra et overaktivt immunsystem (Louise har Hashimoto`s så vidt jeg husker....). Dvs. resultater af blodtest kan sagtens vise "normalt", selv om skjoldbruskkirtelen kan ikke udnytte de frit "flydende" hormoner i blodtrømmen til at regulere sig selv og resten af kroppen.

Desuden fortsætter jo denne auto-immune nedbrydning af skjoldbruskkirtelens celler uanset hvor meget medicin man får, for at supplere op på det frembragte hormonunderskud. Det er som at fylde bensin på en bensintank med hul i bunden.... Selv om man hele tiden fylder op - kan man alligevel ikke starte motoren og køre.

Først når det løbske immunitet bliver undertrykt (eller helbredt) og man kan måle sig til det endelige status af hormondannelsen i de tilbageblevne, endnu ikke ødelagte (af autoimmunreaktionen) celler i skjoldbruskkirtelen - kan man sætte ind med almindelig medicin, og hvis den ikke virker godt nok - med naturlig Thyroid - formoder jeg.

Jeg har aldrig forstået, hvorfor der er så lidt samarbejde mellem endokrinologer og immunologer?.... For Hashimoto`s kan ikke standses og stabiliseres, før det løbske immunitet er det.... eller kan det?

Hmm... hvorfor prøver man ikke forsøgsvis, at behandle Hashimoto`s patienter med den medicin man normalt ordinærer transplantationspatienter, for at deres krop ikke skal kunne afstøde det nytransplanteret organ?

Det vill, i hvart fald være umagen være at forsøge.... før man måske en dag kan løse det abnorme immunitets gåde og kan helbrede sygdommen ad denne vej....

(Disse overvejelser er direkte affødt af gennemgang af Stinas tråd om hendes genvordigheder under indledning af medicineringen mad Armour.)