Sitat Opprinnelig skrevet av marge
Det er nevnt flere ganger at det stimulerer stoffskiftet. Men gjelder det også for den som har fjernet skjoldbruskkjertelen? Hva tror du Anisa?
Hej Marge
Uden at jeg har mod på at påstå noget med bestemthed - er ikke så godt bevandret i emnet som Nora m.fl. - men taget på "logikken" alene... Marge - så er det jo ikke sådan, at vi har mistet vores stofskifte samtidigt med at skjoldbruskkirtelen er blevet fjernet.... Vores krop producerer så mange forskellige pro-hormoner, at jeg er sikker på, at andre kirtler "træder til" når skjoldbruskkirtelen ikke er længere, og at disse andre kirtler forsyner os med relevante andre prohormoner, der går ind og overtager noget af den funktion - skjoldbruskkirtelhormoner udførte før.

Som sagt - er jeg ikke kyndig nok til at fremføre en ordentlig teori eller bevis på at det jeg skriver er korrekt.... Men hvis man skulle tage et eksempel i .... progesteron, også kaldt "moderhormonet" - der faktisk ikke dannes kun i æggestokke under ægløsningen, men også i binyrerne når nødvendigt - og dette progesteron kan gå ind og omdannes til østrogen (hvis kvinder) eller testosteron (hvis mændene) - tror jeg fuld og fast på, at også skjoldbruskkirtelens hormoner har deres "stedfrortrædere" i vores totale hormon-arsenal. Ellers kunne vi jo ikke undværre nogen af vores kirtler, som enten fjernes som følge af sygdom eller "dør" bare og ophører med at danne hormoner selv....

Dette betyder ikke nødvendigvis at alt er som før, for det kan jo heller ikke være det idet vi rent faktisk mangler den oprindelig kirtel. Alligevel forsøger kroppen at supplere så godt det kan lade sig at gøre, selv om det ikke foregår perfekt længere. Men i princippet tror jeg, at de samme stimulanser/tilskud, der understøtter en bestemt hormonel funktion - vil fortsat gøre det, selv om denne "funktion" ikke længere udgår fra den kirtel der ikke er der mere. Det er ikke noget jeg ved, men kun noget jeg tror - så hvor vidt det er et svar nok på dit spørgsmål er svært at sige.....

Håber at andre herinde har et bedre og mere "videnskabeligt" bud på et svar til dig