Hei!
Kalsium er det strengest kontrollerte stoffet i hele kroppen, og det skal veldig mye til før det forlater referanseområdet.
Så det argumentet kjøper jeg ikke.

Dessuten har jeg sett blodprøver til to mennesker i min omgangskrets, og de har begge vitamin D (den som heter 25-OH) på 60 nmol/l. Nedre grense er ofte 50 men kan også være lavere.
Imidlertid så har det vært rundebordskonferanser og de har blitt enige om at 80 er laveste anbealte nivå.

Den ene jeg kjenner har da forhøyet PTH og noen ganger ionisert kalcium innenfor, og noen ganger under referanseområdet. Kroppen gjør alt den kan, også på bekostning av tenner og skjelett, for å opprettholde blod-calciumet. Derav den høye PTH hos den ene. Så etter logikken til legen din har hun da ikke for lavt vitamin D de dagene i måneden som hennes PTh er så høyt at calcium ligger såvidt innenfor.......

Leger tror også at prøven må sendes frossen, men det er bare 1,25 vitamin D som skal. Trengs ikke til dette bruk.

Den andre vet jeg ikke PTH på, den andre som har 60 altså.

Det er en større og bra artikkel om D-vitamin av Moan i legetidssriftet iår. se på www.tidsskriftet.no .
Vitamin D har så mange andre oppgaver enn dette med calcium. For eksempel er det noen forskere som skriver at man burde forebygge hypo-og hyperthyreose med vitamin D, istedenfor å vente til det oppstår pga. vitaminmangel. (vitamin D forebygger alskens autioimmune tilstander)

Se ellers posting i kosttilskudd-folderen her om vitamin D.

Print ut artikkelen av Moan og forsøk med den ovenfor legen.
Eller start på egenhånd med å ta mer D-vitamin.

Masse hilsner
nora