Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Threaded View
-
07-09-06, 17:02 #1
Hypertyreose e.l. og tanker
Hei har i lang tid hatt en lang rekke plager som stemmer godt overens med høyt stoffskifte.
Men er litt usikker på hva jeg skal tolke ut i fra prøvene min. Legene sier at mine prøvesvar er helt fine, men jeg får ikke dette til å stemme med min almentilstand. Kunne derfor godt tenke meg å høre hva dere andre her inne tror.....
Her er restultatene:
- Dato:........Ref. verdi...............280706..100706..301105..090805
Vit B12.............200-650................243........268........................... ....
S-Calsium........2.15-2.51..............2.37..........................
S-I-Calsium......1.15-1.32..............1.32....................
A-TPO..............0-60.....................38..........49..........49..........3 0.....
F-T3.................3.6-6.0.................4.7.........5.8.........5.7.........4.4
F-T4.................10-23...................17..........18..........19..........15
TSH.................0.4-3.5.................0.37........0.34.......0.52.......0.48
Progesteron......0.9-3.0.................3.3...........2.9
Det er hypofysen som "senser" T3 og T4 nivået i kroppen og produserer TSH deretter. Skjoldbrusk kjertelen senker produksjon av T3/T4 hvis den får lite TSH og øker produksjonen hvis TSH stiger.
Så vidt jeg kan se så er mitt TSH nivå ganske konstant (nesten låst) og jeg tenker at det skal stige og synke, det er jo ingen dynamikk slik det er nå.
T3/T4 er ganske konstant og jeg tror også dette skal svinge og ha en viss dynamikk. Iom at det er så lite TSH tenker jeg at hypofysen forsøker å bremse produksjonen av T3 og T4 noe(som jo ligger i øvre halvdel) men greier det ikke fordi kanskje det ikke er bare hypofysen som stimulerer skjoldbrusk'ern. Synes jeg leste noe om at eggehvite-stoffer kunne stimulere skjoldbruskjertelen til produksjon.
Fant også informasjon om noen av blodprøvene:
S-FSH ref. 1.5 – 10 – mine prøver 1.9
Høye verdier ses ved gonadeinsuffisiens, gonadedys- agenesier (Turner, Klinefelter)
Lave verdier ses ved hypothalamisk eller hypofysær skade eller ved forstyrrelse i hypothalamusfunksjonen, f.eks ved anorexia nervosa
Ved PCOS ses ofte at forholdet LH/FSH er større enn 2-3
S-LH ref. 1,5 – 9.3 – mine prøver 2.6
Tolkning: Lave verdier kan ses ved sykdom i hypofyse/hypothalamus (sekundær gonadesvikt). Hos kvinner vil stress av enhver art kunne medføre amenoré. Det er en sekundær gonadesvikt pga funksjonell reduksjon i LH/FSH-sekresjonen. Høye verdier kan ses ved sykdom i ovarier/testikler (primær gonadesvikt) pga bortfall av kjønnshormonenes negative feedback effekt på hypofysen.
Progesteron ref. 0.9 – 3.0 – mine prøver 3.3 og 2.9
Man vet at progesteron stimulerer de cellene i beinvevet som lager beinvev. De kalles osteoblaster. Hele livet foregår det en nedbrytning og oppbygging av beinvev. I kroppen er det til en hver tid mange små lakuner, der beinvev er resorbert og som så fylles med ungt og sterkt beinvev. I løpet av 12 år er alt beinet i en rørknokkel skiftet ut. Progesteron har en viktig rolle i denne prosessen.
Tenker derfor at Progesteronen henger sammen med at jeg har Ionisert Calsium i øvre halvdel.
Jeg tenker egentlig bare høyt og det kan godt tenkes at det er bare vås alt sammen....veit da søren jeg ... men hva gjør man ikke når man går og sliten.
- Dato:........Ref. verdi...............280706..100706..301105..090805
Lignende tråder
-
TANKER OM KOST
Av Anisa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 1Siste melding: 13-09-08, 20:29 -
tanker rundt å lese andres erfaringer
Av Gerd i forumet Høyt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 23-05-07, 18:42 -
Sjukvårdsrådgivningen - Hypertyreose
Av Anne Ma i forumet Nyttige linkerSvar: 1Siste melding: 02-03-07, 21:02

Svar med sitat
Bokmerker