Viser søkeresultater 1 til 10 av 10

Threaded View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Lightbulb Sv: Lavt stofskifte med normale blodprøver ?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det er altså TRH-stimulationstest dvs. TRH-test (TSH efter 0 og 20 min), der skal udføres for, utvetydigt at kunne fastslå OM dit TSH er abnormt "normalt" fordi produktionen af TSH i din hypofyse er hæmmet.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Vet du om TRH-testen gir et pålitelig resultat dersom man bruker stoffskiftepreparater? Eller må jeg kutte ut Levaxin en periode først? ...grøsser ved tanken...
    Dette er absolutt noe jeg skal ta opp med fastlegen. Igjen...
    I forhold til det jeg hidtil har læst om anvendelsen af denne TRH-stimulationstest, har jeg ikke set at det skulle være nødvendigt at seponere thyroxin-behandlingen... endda fandt jeg en frisk artikel fra sidste år, om TRH-forskning udført med deltagelse af forsøgspersoner der allerede er i behandling. Bare læs videre herunder....

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Hahah! Jeg må le! ...eller gråte...
    Fant en PDF fra sykehuset i Østfold, og limer inn om TRH-testen:

Pt-TRH-testTesten går ut på å måle TSH i blodprøver tatt like før, samt 30 og 60 minutter
    etter injeksjon av 200 ug TRH (thyrotropn releasing hormone). Normalt skal TSH øke med
    minst 2 mU/L. Ved primær hyperthyreose vil TSH-sekresjonen være supprimert og lar seg
    ikke stimulere av TRH. Subnormal respons vil også ses ved sekundær (hypofysear)
    hypothyreose.

I og med utviklingen av supersenstive metoder for TSH-måling er TRH-testen nå svært lite
    brukt, da man i de fleste tilfeller kommer til målet på annen måte.

(Min utheving i fet og understreket)
    "le! ...eller gråte..." Gråte Bellis, gråte...

I "i de fleste tilfeller" ? Problemet med sekundær dvs. hypofyse-hypothyreose er, at den betragtes som værende "sjælden" og når en sygdom betragtes som sjælden, vil lægerne sædvanligvis ignorere at udrede for denne mulighed, eller i de heldige tilfælde... anvender de disse "supersenstive metoder for TSH-måling" og... kommer ingen vegne i retning af netop denne diagnose.

Pointen må derfor være følgende: sekundær hypothyreose er sjælden - ikke fordi den forekommer sjældent, men fordi den udredes sjældent for, og når man i ganske få tilfælde alligevel udreder - anvendes forkerte prøver til formålet, hvorved man endnu en gang konstaterer at sekundær hypothyreose er "sjælden"...

At det så må betragtes som bullshit er en kendsgerning, men med bullshit kæmper selv guderne forgæves så det sædvanligvis ender med at mange mennesker går en mørk fremtid i møde, plaget af kronisk thyreoideahormonmangel = lavt stofskifte/hypothyreose - uden behandling og uden hjælp fordi disse "supersenstive metoder for TSH-måling" anvendt i stedet for TRH-stimulationstesten har en gang for alle fastslået at disse hypofyse-hypothyroide patienter er friske som fisk eller havørne.

Jeg aner ikke hvilket tankeløst endokrinolog-hoved har fostret myten om at TRH-testen er forældet, men det må siges at denne myte fremføres, udbredes og praktiseres af endokrinologer der heller burde have valgt en helt anden levevej, end at rode med syge menneskers helbred!

Blandt andre læger - dem med faglighed og samvittighed i orden hersker en helt anden indstilling til TRH-testen. For så kort tid siden som i maj sidste år (2013) har en gruppe læger publiceret en artikel i The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism under overskriften: The Dynamic Pituitary Response to Escalating-Dose TRH Stimulation Test in Hypothyroid Patients Treated With Liothyronine or Levothyroxine Replacement Therapy. Forskningsprojektet var udført for National Institutes of Health i Bethesda, Maryland USA, altså den amerikanske Sundhedsstyrelse. Om TRH-stimulationstesten skriver de (fremhævninger i bold er mine) bl.a.:

"Historically the TRH stimulation test has been an invaluable tool to interrogate the HPT axis in physiologic and pathologic states (5) until ultrasensitive immunometric TSH assays virtually rendered obsolete its use in clinical practice (6). However, TRH stimulation remains an important test for the evaluation of rare conditions affecting the HPT axis, such as central hypothyroidism, which shows a characteristic delay and a paradoxical elevation in TSH levels (5). This test is particularly indicated in partial hypopituitarism, where the clinical presentation is not clear and the baseline hormonal levels are not diagnostic."

"Central hypothyroidism" er det engelske udtryk for "sekundær hypothyreose"... De skriver altså, at uanset at disse "supersensitive" TSH testmetoder har ellers fortrængt TRH-stimulationstesten fra klinisk praksis... alligevel er TRH-stimulationstesten fortsat et vigtigt diagnose-redskab ved f.eks. mistanke om sekundær hypothyreose (de også her beskriver som "sjælden", jeah right ), og at denne test er særlig værdifuld når tilstanden i virkeligheden er forårsaget af en delvis hypofyse-underfunktion, hvor det kliniske billede tillige med resultater af hypofyse-relaterede hormonprøver er diffuse, dvs. for diffuse til at kunne føre til en utvetydig diagnose af sekundær hypothyreose. Desuden understøtter denne forskning berettigelsen af behandling med alene Liothyronin... hvilket er ikke hvad vi ellers hører om, vel?

"The treatment of hypothyroidism, aimed at achieving a TSH level within the normal range and the resolution of clinical symptoms, is commonly performed with levothyroxine (L-T4), which is considered the standard of care.

This modality of treatment is based on the assumption that a state of pituitary euthyroidism (ie, a TSH level within normal range) equates to a state of euthyroidism in all target tissues. Contrary to healthy individuals, in hypothyroid patients the entire pool of T3 derives from the peripheral conversion of the exogenously administered T4.

Although the vast majority of hypothyroid patients achieve a state of clinical euthyroidism on this regimen, a minority continues to experience hypothyroid symptoms despite having TSH levels within the therapeutic target.

Although experiments in animals have demonstrated that only the addition of liothyronine (L-T3) to L-T4 is able to restore normal T3 levels in all tissues (1), in clinical studies the L-T3/L-T4 combination therapy has provided only marginal improvements, and the results have not been consistent. We recently demonstrated that the therapy with L-T3 alone aimed to achieve near-identical levels of TSH to the control L-T4 treatment resulted in a significant reduction in cholesterol and weight without significant changes in cardiac function (2)."

Det lyder i hvert fald, som at behandlingen med kun Liothyronin gavner også "lavt-stofskifte-med-fine-blodprøver" dvs. formentlig sekundær hypothyreose. Og hvorfor ikke, når T4 fra tabletterne alligevel bliver ikke eller kun for ringe omdannet til det aktive T3 fordi TSH-responsen er for svag til at kunne aktivere alle af de øvrige kroppens væv, hvor den største part af T3-produktionen foregår? Hvad tænker du, Bellis

En version af denne artikel findes her.

PDF'en kan læses/downloades her, og den kan du sende til lægen, hvis du agter at tage denne hypofyse-diskussion med ham, ikke mindst til mulig gavn for de "díffust-hypothyroide" patienter med fine blodprøver, der havner på hans klinik i fremtiden. Hvis han vitterlig så klog at han har fundet ud af vigtigheden af at lytte til sine patienter - burde han blive ellevild med denne artikel.

Rigtig god bedring, Bellis. Jeg tænker tit på dig, og meget taknemmelig for alt det du "inspirerer" frem her. Det er efterhånden ikke så lidt! Og nu takket være dig har vi fundet forskning, der bekræfter effekten af behandling med T3-alone. Det er stort, Bellis! Tak skal du have
    Sist endret av Admin; 24-04-19 kl 11:50
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Lavt stofskifte med normale blodprøver ?
    Av Anisa i forumet Normalverdiene?
    Svar: 9
    Siste melding: 29-06-16, 21:40
  2. Ganske normale blodprøver?
    Av I-D-M i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 03-12-12, 12:01
  3. Svar: 3
    Siste melding: 06-07-12, 00:08
  4. Normale blodprøver og bilder, men jeg er jo syk!!!
    Av sbjoner i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 3
    Siste melding: 03-04-12, 10:49
  5. "Flotte og normale blodprøver"
    Av queenie i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 11
    Siste melding: 04-03-09, 15:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder