Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Tråd: Fra Erfa Thyroid til jod
Threaded View
-
08-02-17, 18:40 #1
Fra Erfa Thyroid til jod
Edit/Admin, d. 10. februar 2017:
Her er en beretning, livsvigtig for alle, der lider af "uforklarligt" lavt stofskifte!
Helen kom til forummet som gæst, i begyndelsen af september sidste år (2016). På dette tidspunkt, og ca. 5 år efter at hun blev syg, var Helen nydiagnosticeret og ventede på levering af Erfa Thyroid fra et tysk apotek, bestilt på recept, hendes læge har udskrevet til hende. I mellemtiden brugte Helen håndkøbspræparatet ThyroGold fra USA (beskrevet i dette indlæg fra 2013).
Helens historie - diagnosen lavt stofskifte "kun" efter fem års sygdom og allerede så hurtigt efter, en recept på Erfa Thyroid (svarende til Thyreoid i Danmark, eller Armour Thyroid i USA) - burde afgjort være en solskinshistorie, men det blev det langt fra. Helen reagerede "forkert" på behandlingen, også efter at hun omsider modtog sin Erfa Thyroid fra det tyske apotek. Der fulgte nogle måneders indlæg fra Helen med beskrivelser af symptomer, som ellers ikke burde opstå under behandlingen med Erfa Thyroid, og mens tiden gik, Helens krop blev ved med at reagere mod behandlingen, med en række symptomer på overdose, som i betragtning af Helens ellers lav-normal medicindose - var fuldstændig uforklarlige.
Efterhånden var Helens tråd blevet temmelig kompliceret, endda til tider så modløs, at den var ikke længere egnet som kilde til håb og læring for de mange´forummets gæster, hvoraf de fleste er nybegyndere, så for ikke at risikere, at Helens tråd blev til en anti-reklame for "naturlig thyroid", har vi flyttet den offline, hvor Helen heldigvis fortsatte med at skrive sammen med nogle af forummets kloge veteraner. Helen fortsatte med at rapportere udsving i trivslen og uforklarlige on and off hyper-symptomer af behandlingen med Erfa Thyroid.
Ordet "jod" blev nævnt af Sylvia for første gang d. 27. september sidste år, og selv om Helen ellers ikke umiddelbart responderede på det i sin tråd, fortalte hun en måned efter at hun allerede ca. to uger forinden startede med at bruge Lugol's jod-opløsning transdermalt (på huden) og d. 30. november skrev Helen igen om jod:
"Jeg havde jo også en tydelig effekt af jod - blev klart hyper, de første par gange jeg tog det, og måtte nedjustere. Det skulle ikke være usædvanligt, men jeg funderer lidt over om jodmangel, mon kan være en årsag til mit lave stofskifte. Jeg har jo ikke rigtig fundet årsagen, da jeg ikke har antistoffer eller andet, som fremstår som en klar årsag."
Den 1. december svarede smgj:
"Uten antistoffer er det vanskelig å vite hvordan din kjertelfunksjonalitet er. Om du mistenker jodmangel så er det et reelt problem mange steder i Danmark. Og jeg vil vel si at det ville være klokere å adressere en jodmangel med jod, ikke stoffskiftemedisin".
smgj foreslog Helen at læse dr. Brownsteins bog Iodine: Why You Need It, Why You Can't Live Without It. Det viste sig (dagen efter) at Helen allerede har købt den, så selv om hun fortsatte behandling med Erfa Thyroid, jod-vinklen kom i fokus fra sidelinjen, fulgt op på af Sylvia d. 5. december 2016, hvorefter Helens tråd har ligget stille, indtil for to dage siden, d. 8. februar 2017.
I betragtning af den senere udvikling, kan man sagtens sige, at Sylvia, smgj og Helen, i fællesskab forandrede Helens hidtidige nederlag til et velberettiget håb om reel bedring, med tilskud af jod i hovedrollen.
Vi har derfor bedt om, og fået lov til at anvende kopien af Helens indlæg af d. 8. februar i år til start af en ny tråd, her i underforummet Lavt stoffskifte og jod, fordi nu ser det ud til, at Helens mangeårigt lavt stofskifte sandsynligvis er opstået på grund af latent "symptomfri" jodmangel, og ligeledes ser det ud til, at Helen kunne trappe ud af medicinsk behandling, som en direkte følge af jod-tilskuddet.
Dette er så vigtig en vinkel i behandlingen af lavt stofskifte, at emnet afgjort fortjener sin egen tråd, lige som andre syge af "uforklarligt" lavt stofskifte, fortjener at høre om Helens erfaringer.
Læs Helens beretning herunder. Edit/Admin slut.
Hej med jer,
Min tråd er jo “offline” og det er helt fint med mig. Men vil altså alligevel lige give en lille update, hvis nogen skulle være interesserede. Interessant er det i hvert fald, synes jeg. Jeg er kommet på lidt af en jod-rejse.
For at sige det kort, så har jod ændret næsten alt. Jeg har fået det bedre på så mange områder. Ikke mindst har jeg energi til at være i gang stort set hele dagen uden problemer, hvilket ikke har været muligt i årevis. Og det er endda uden at det straffes dagen efter. Det er lige før jeg vil sige, at jeg er på 100% energi - i hvert fald de fleste dage. I januar klarede jeg at flytte uden problemer og jeg laver glad planer for aktiviteter hele dagen uden de store betænkeligheder.
Nedtrapning af Erfa: Jeg trappede ud af Erfa henover december fra omkring 130 mg til 0 på cirka en måned. Det viste sig jo i slutningen af november, at jeg var overdoseret (FT3: 11.6 (3.9-6.8) og FT4: 26.9 (12-21)). Jeg var også begyndt at tage lidt jod og besluttede mig for at fortsætte med det og så gå ned i Erfa, hver gang jeg fik høj hvilepuls - det lod til at være det mest klare tegn på overdoseringen for mit vedkommende. Det passede med, at jeg trappede 30 mg ned cirka hver 10.-14. dag og det gik fint. Det var min intention at blive på Erfa, hvis pulsen stabiliserede sig, men da jeg var på 30 mg tænkte jeg, at så kunne jeg ligeså godt se, hvad der skete helt uden. Jeg har ikke været på Erfa siden 1. januar.
Fra cirka 15. december trappede jeg op fra cirka 20 mg jod til omkring 40 mg. Har haft enkelte korte pauser siden, men ellers ligget stabilt deromkring.
Op- og nedture: I juledagene begyndte jeg at få det bedre, end jeg havde haft det i flere år. Fantastisk! Jeg var afslappet indeni, glad, energisk, dansede rundt og sang. Følte mig også en smule varmere. Efter 3-4 dage hvor jeg bare fik det bedre og bedre, blev jeg pludselig mega træt og følelsesladet. Græd og havde det træls i kroppen, sov bare og blev væskeophobet. Jeg fik også nyresmerter og holdt tre dages jod-pause, hvorefter jeg langsomt trappede op igen.
Der har været et par af den slags “helingskriser” - hvor jeg har haft det utrolig godt og umiddelbart efter bliver meget træt. Det er nu efterhånden en måned siden, at jeg for alvor havde sådan en tur og har haft det stabilt godt med god energi og symptomer, der retter sig langsomt. Grundlæggende har jeg en følelse af at være OK og af at tingene heler.
Positive (og neutrale) forandringer
- Detoxsymptomer som bumser, svedlugt, hovedpine, træthed.
- Meget mere energi. Selv når jeg er træt, så er det mere søvnig-behageligt-træt og ikke sådan jeg-kan-ikke-slæbe-mig-nogensteder-hen. Jeg er ligesom fysisk frisk, selv når jeg er søvnig-træt.
- Mere psykisk ro.
- Generelt fysisk velbehag - har det godt i min krop det meste af tiden.
- Jeg har LYST til ting - hvilket sikkert hænger sammen med energien.
- Jeg fik en opblusning af tics ved øjnene, som jeg tidligere har døjet meget med i min stress-periode, men de forsvandt efter et par uger.
- Jeg sover godt - i starten på jod havde jeg dog et par uger med let og urolig søvn.
- Pulsen har været helt normal siden den 13. januar.
- Mit hår er mega blødt (måske fordi jeg er blevet vant til strå-hår) og min hud er også blødere
- Kan høre musik igen uden at det føles som larm! Dét har jeg savnet

- Min cyklus er stort set tilbage på sporet.
- Er måske lidt varmere - for det meste. Ikke VARM, men heller ikke ulideligt kold.
- Hårtab er stort set væk
- Jeg har taget nogle kilo på, hvilket helt tydeligt har en sammenhæng med jodet. Har tidligere læst en del af en endokrinolog, der hedder Diana Schwarzbein, som taler for, at en vægtstigning kan være en del af en naturlig heling af stofskiftet. Så jeg tager det cool med det. Ikke mindst fordi jeg jo samtidig kan se, at det der foregår, er godt.
Uændret
- Jeg er stadig kølig, men for det meste er det ikke helt ind til benet - og ofte tænker jeg ikke over det.
- Kolde fingre og tæer meget af tiden
- Er stadig gul i huden (betakaroten)
- Ofte ret væskeophobet
- Stadig lidt cyklus-issues - men det lader til at blive bedre for hver cyklus. Der har selvfølgelig ikke været så mange endnu, da jeg kun har været igang siden december.
- Et par andre små-symptomer, som generelt synes at være på retur
Jeg har læst Brownsteins “Iodine” + “Overcoming hypothyroid” og Lynne Farrows “Iodine crisis” - især sidstnævnte vil jeg virkelig anbefale. Men de er alle gode - så tak for anbefaling smgj
Jeg ved ikke, om jeg kommer helt tilbage til normal - men jeg håber det! Og lige nu tror jeg på det. Men jeg gemmer selvfølgelig Erfaen - og hvis jeg stadig har stofskiftesymptomer om 6-12 måneder, så vil jeg nok begynde at overveje at gå på NDT igen. Men lige nu vil jeg se, hvor det her jod bringer mig hen.
Jeg har ikke noget problem med NDT - ved ikke om det har virket sådan, fordi jeg var urolig over ikke at have det godt. Men jeg har altså hele tiden haft positive forventninger til Erfa. Jeg havde det bare ikke godt og det viste sig jo som sagt også, at jeg var overdoseret. Det er også sandsynligt, at jodmangel kan have været en årsag til, at jeg ikke har kunnet ‘tage imod’ Erfaen. What do I know.
Jod-test i december: Jeg fik i øvrigt taget en jod-test (inkl brom, arsen m.fl) i december. Jeg var på 21 mg jod 15. december. Jeg fik svar en uges tid senere. Test-stedet kunne ikke sige ret meget om jod-resultatet - andet end, at det var højt, nemlig 9817 ug/g. Deres referenceramme var så også 100-380, som må være udfra, at man tager de anbefalede 150 mcg. Var ikke helt sikker på, hvad jeg skulle udlede af det, men viste sig jo så ikke at være så vigtigt egentlig, set i lyset af de meget positive virkninger, jeg har haft.
Hvad jeg bed mere mærke i, var, at jeg udskilte brom (5029) en lille smule over referencerammen (700-4800) og arsen (45, hvor den skal være under 42) også. Jeg gætter på, at jeg udskilte en del af det, netop fordi jeg tog en del jod - som jo efter sigende udrenser disse andre halogener som brom, fluor og klor. Det var bl.a. også på baggrund af det, at jeg valgte at fortsætte på jod, dengang i december.
Det var vist det.
/HSist endret av Admin; 10-02-17 kl 17:13
Ubehandlet lavt stofskifte (uden antistoffer) fra 2010. Erfa siden 2016. I ventetiden på Erfa (2016) + Fra Erfa Thyroid til jod (og tilbage til Erfa) (2017)
Lignende tråder
-
Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 16Siste melding: 04-06-13, 18:11 -
Dosering av erfa thyroid
Av coco i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 46Siste melding: 04-09-11, 21:55 -
Erfa Thyroid og erfaringer.
Av Jeanette Ws. i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 130Siste melding: 03-09-10, 16:42 -
Lenker til saken om Armour Thyroid, Nature-Throid, Westhroid og Erfa Thyroid
Av Mod i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 0Siste melding: 09-11-09, 10:29

Svar med sitat

Bokmerker