Hej med jer

Min søn på 19 år har inden for den sidste måned til halv anden fået en "cyste" eller hævet kirtel lige under hagen lige der, hvor halsen møder hovedet og over adamsæblet. Den tog vi til lægen med. Umiddelbart fandt lægen ingen andre hævede kirtler, så langt så godt.

Han fik taget en stribe blodprøver over to gange nu med 16 dages mellemrum, og de prøver, der afviger er her - hvor første måling står først:

Alat (ref 10 - 70) - hhv. 75 og 127
TSH (ref 0,65 - 4,8) - hhv. 2,75 og 5,20
Frit T4 (ref 12 - 22) - hhv. 24,5 og 20
Frit T3 (ref. 3,1 - 6,8) hhv. ikke målt og 5,7

Der er målt andre levertal og infektion og disse er alle pænt i normalområdet.

Efter første blodprøve og en tur hos en øre/hals læge bad jeg om, at han fik taget alle stofskifteprøverne, men lægen ville kun udrede for forhøjet stofskifte . Det viste ingen TRAS antistoffer.

Jeg kan læse mig frem til, at forhøjede levertal kan ses ved hypertyreose. Og jo, der har været lidt for mange stofskiftehormoner i blodet på ham, men de er jo faldet, og levertallet er steget.

Jeg tænker, at han stadig skal have taget anti-tpo og Epstein-Barr, så vi kan få det udelukket.

Det skal lige siges, at han har en tendens til at feste igennem. Dog var han med os i USA lige inden prøve to, så der har han ikke drukket for meget.

Generelt synes jeg ikke han spiser meget, og han taber sig ikke. Han har nogle meget sorte rande omkring sine øjne, så jeg har spurgt til ham flere gange.

Inden første blodprøve havde han en omgang diarre og let feber, som tog ham mere 5 dage at komme over. Hans infektionstal var ikke forhøjet.

Så - er der nogen af jer, der har et bud på, hvad dette kan være? Kan en maveinfektion give sådanne udslag i stofskiftetallene?

Han skal have taget nye blodprøver for at tjekke levertallene igen i morgen.

Tak