Hei igjen

Jeg tror jeg skal ta hele historien med blodtrykket.

Det var spesielt i desember i fjor at jeg begynte å tenke at blodtrykket kanskje var høyt etter en litt mindre trivelig periode på jobb hvor jeg var veldig stresset og jeg begynte da å måle. Jeg er imidlertid usikker på om det var jeg som var stresset eller om det var kroppen som var stresset. Litt sånn som nå – kroppen girer seg opp… Minner for så vidt litt om våren 2010 hvor jeg – etter brev fra legen pga av lav TSH – reduserte Erfadosen og sluttet å smøre meg med hydrokortisonkrem.

Det diastroliske trykket varierte mellom 146 – 193 – det systoliske trykket varierte mellom 94 – 123 – selvfølgelig med variasjoner innimellom. Men relativt høyt over hele linjen. Det verste var 193/123.

17.12.2014: Legen ville starte forsiktig med medisin med kun ett virkestoff. Der gjorde hun nok en stor tabbe, for medisinen jeg fikk var full pakke. Medisinen heter Exforge HCT og inneholdt 10 mg Amlodipinbesalit 160 mg valsartan og 12,5 mg hydroklortiazid

http://www.felleskatalogen.no/medisi...ovartis-558931

Det første jeg merket var at jeg hadde tatt av to kg på kort tid og det må ha vært vann. Akkurat det ble jeg glad for, men relativt raskt ble det fullstendig motsatt. Jeg husker at jeg var ihjelstresset på julaften og legger og føtter hovnet veldig opp. Jeg skalv på hendene og hadde det ikke særlig bra.

31.12.2014 var jeg hos legen til kontroll og hun skrev da ut Csndesartan Krka 8 mg. (som nok var det hun skulle skrevet ut første gangen, tipper jeg).

http://www.felleskatalogen.no/medisi...ka-krka-577745

Denne medisinen gikk jeg på frem til

06.05.2015 da jeg fikk Candesartan Hydrochlothiazide Krka 8 mg/12,5 mg. Jeg ba selv om å få noe med vanndrivende effekt da jeg kjente kroppen igjen samlet vann. Jeg har lenge vært plaget med væskeansamling i kroppen og hadde kvittet meg med mye vann inntil jeg fikk medisinen i desember. (Mistet mye væske ifm tarminfeksjonen sommeren 2014).

http://www.felleskatalogen.no/medisi...ka-krka-577524

04.09.2015 var jeg til kontroll og legen syntes jeg fortsatt hadde litt høyt blodtrykk og satte meg da på Candesartan Hydrochlothiazide Krka 16 mg/12,5 mg.

Jeg kan ikke huske at jeg var spesielt stresset før jeg startet på den siste medisinen. Tvert i mot har jeg hatt en fin sommer hvor jeg har trent og klarte å gå ned to kilo samtidig som jeg faktisk bygget muskler. Jeg var veldig fornøyd med det.

29.09.2015 var jeg som kjent hos legen igjen og det ble bestemt at jeg skal gå tilbake til Candesartan Hydrochlothiazide Krka 8 mg/12,5 mg. Den har jeg tatt i to dager, men jeg føler meg fortsatt stresset.

Når jeg nå leser hva du Anisa skriver om hyponatremi så blir jeg litt sjokkert. Jeg har fått vanndrivende tabletter i maaaange år (etter at jeg begynte med Levaxin): Tidligere har jeg fått: (Fra nhi.no: Loop-diuretika (Diural® og Furix®), har en mye kraftigere virkning enn tiazider. De brukes ved høyt blodtrykk og hjertesvikt). Jeg vet ikke forskjellen på Tiazider som inneholder Hydrochlorothiazid og Loop-diuretika i forhold til hyponatremi, men det er jeg sikker på at Anisa vet.

Tipper legen min burde fokusere litt mindre på TSH…

Mvh

Lisa