Jeg har et spørgsmål mere. Nu har jeg nemlig forsøgt at følge LCHF i en periode, og det er ikke noget problem. Jeg er blot i tvivl, om det passer helt til stofskiftet. Efter at have læst på forskellige netsider med råd om stofskiftevenlig kost og købt en enkelt bog om emnet, kan jeg nemlig se, at disse råd er ikke helt forenelige med LCHF.

Blandt andet må man med en stofskiftesygdom ikke spise korsblomstrede grøntsager som broccoli og blomkål, og det spiser man vældig meget af når man følger LCHF. Ifølge bogen må man heller ikke spise peberrod (horseradish), som også forekommer i LCHF opskrifter, men man må godt spise brune ris og kartofler, som forbydes i LCHF. Listen er en del længere, men pointen er, at jeg er ekstremt forvirret.

Rådene i bogen bygger på, at man skal tage højde for de vitaminmangler, som det ødelagte stofskifte medfører, og det giver jo umiddelbart god mening. Dog virker det helt uoverskueligt at følge rådene, for pludselig er der mange grove grøntsager, man ikke må spise, og desuden er det ikke lykkedes mig at finde et eksempel på en madplan, som kan gøre omlægningen inspirerende og motiverende. Jeg kan kun se alt det, jeg ikke må spise og er derfor blind for mulighederne.

Til sammenligning er der masser af litteratur om LCHF, og det er super nemt at følge sådan en diæt.

Bellis - hvis du stadig er med ;-) - har du oplevet, at kostændringer ændrede dine symptomer, eller påvirkede det kun vægten?
I Danmark er denne lidelse lavt prioriteret både blandt læger og diætister, og jeg har fået decideret forkerte råd hos begge. Så hvor går man hen med sin tvivl?

Jeg er endnu ikke åbenlyst forpint af stofskiftet - jeg er blevet stillet i udsigt at det nok vil ændre sig - så jeg har overvejet i første omgang at følge LCHF for at få en mere stabil vægt. Så kan jeg måske med tiden tilpasse de sidste råd og håbe, at de forkerte dele af kosten ikke forværrer sygdommen. Giver det mening for nogen her?

Er der nogen, der har erfaring med specifikke kostråd for stofskiftepatienter, eller er de lige så tilfældige som alt muligt andet? Jeg har indtryk af, at den eneste man kan stole på, er en selv, fordi eksperterne bare vil tjene penge. Åh, hvor er jeg forvirret!