Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
Threaded View
-
19-07-15, 11:33 #1
Borrelia - en stille epidemi
Forleden så jeg en fransk dokumentar Lyme Disease - A Silent Epidemic, jeg har ellers set på svensk TV sidste år (eller var det året før?). Dokumentaren var introduceret til svenske seere med fire redaktionelle (svensk TVs) forbehold:
- "Filmen er producerad i Frankrike och speglar främst franska förhållanden och fransk debatt"
- "Läkemedelsverket och Socialstyrelsen rekommenderar högst tre veckors antibiotika med hänvisning till att längre behandlingar inte visat sig ha bättre effekt"
- "Afrikansk borrelia ä en annan sjukdom än den i Sverige och vållas av en annan bakterie"
- "I Sverige beror inte en eventuell ökning av borrelia på möss och råttor i bostäderna"
Efter at have set Lyme Disease - A Silent Epidemic, ikke mindst sammenstillet med, hvad jeg i forvejen ved om borreliose, er jeg delvist enig i det første forbehold - dokumentarens pointer afslutningsvis er, at andre steder i verden tager man borreliose langt mere alvorligt end i Frankrig. Det er ganske enkelt - ikke sandt, hvilket netop krystalklart bekræftes af STV's forbehold forud for visningen i TV.
Skulle lignende forbehold (kritikpunkter) fremkomme undervejs eller efter at man har set Lyme Disease - A Silent Epidemic - kan filmskaberens Chantal Perrin's svar læses på NorVect's hjemmeside i blogindlægget SVT added 4 statements to “Lyme Disease: A Silent Epidemic” by Chantal Perrin. Read her answers.
På hver sin måde, uanset hvor i verden, har borreliose-et-sted det tilfælles med borreliose-andre-steder, at den er generelt (lige som lavt stofskifte/diagnose/behandling) undervurderet, underdiagnostisceret, underbehandlet og behandlingen er bestemt ovenfra (lægestandene i maskopi med de respektive landes sundhedsmyndigheder) - samt, borreliose-patienter (ligesom syge af lavt stofskifte) der ikke reagerer tilfredsstillende på den behandling som tilbydes - de bliver i bedste fald opgivet af lægestanden, mens i værste fald bliver de udstyret med en psykiatrisk diagnose, som en gang for alle afskærer dem fra offentlig lægehjælp i forhold til denne sygdom.
Det er denne lighed i måden og principperne, borreliose og lavt stofskifte betragtes (negliggende) og behandles på, der gør mig i stand til at forstå hvad borrelia-ramte må finde sig i, må gå igennem og i den sidste ende må "dø af", fordi det er nøjagtigt hvad også vi må igennem... os lavt stofskifte patienter, lige som borreliose-patienter møder vi væggen ved mødet med den skolemedicinske lægestand.
Og lige som "afvigende" læger, der behandler lavt stofskifte med respekt og alvor, på samme måde læger der betragter borreliose med respekt og alvor - bliver kaldt af den skolemedicinske lægestand for kvaksalvere, og lige som med dr. Luneng i Norge, også andre steder i verden drives en veritabel heksejagt på læger, der ikke makker ret, og ikke blindt følger de officielle guidelines for behandling af bestemte sygdomme. Derfor føler jeg, at denne dokumentar og dennes budskaber er også relevant for os med lavt stofskifte. Ikke mindst efter at jeg læste besked fra Sharon i behandling siden 2004, 7 år senere omsider diagnosticeret med borreliose. Hvor mange andres "hypo-karriere" egentlig må også have været startet med et flåtbid?
Når det er sagt...
... så forstår jeg faktisk ikke, hvorfor STV overhovedet har vist denne dokumentar, siden de svenske sundhedsmyndigheder følte, at disse fire forbehold var nødvendige at "præparere" svenske tv-seere med. Skulle de svenske seere sikres mod at miste troen på de svenske læger, der ellers kunne blive svækket af at se og reflektere over denne dokumentar? Jeg har set den fem gange lige efter hinanden (for at skrive ned forløbet og indhold), om måtte konstatere, at budskabet blev kun mere tydelig og klar af det...
Det er gået op for mig, at "bare" at se dokumentaren Lyme Disease - A Silent Epidemic er ikke nok for, til fulde at kunne komme til at forstå, hvad der i virkeligheden foregår. Man skal have mulighed for at komme tilbage til bestemte vinkler, hver for sig, for at kunne danne sig et indtryk af denne sag. Godt nok fandt jeg Lyme Disease - A Silent Epidemic på YouTube (se herunder), men der er så mange passager hvor engelsk tale er indspillet ovenpå den franske, at det kan blive ganske svært at opfatte for dem, der ikke taler engelsk til dagligt. Jeg har derfor brugt en dag på at se denne dokumentar om og om igen, og jeg skrev ned (på dansk) hvad den handler om.
ADMIN/EDIT: linket https://www.youtube.com/watch?v=QFMwMTuJRkw fører ikke længere til den omtalte dokumentar. Indtil videre, kan man dog se den et andet sted:
Sist endret av Admin; 06-11-16 kl 17:15
Lignende tråder
-
Kan det være B12? En epidemi av feildiagnoser
Av Mod i forumet B-vitaminerSvar: 0Siste melding: 03-10-11, 10:14 -
Kan det være B12? En epidemi av feildiagnoser
Av Mod i forumet VitaminerSvar: 0Siste melding: 03-10-11, 10:14 -
Lavt stoffskifte, Borrelia, eller kanskje depresjon?
Av Stavanger i forumet Lavt stoffskifte av BorrelioseSvar: 3Siste melding: 11-06-09, 21:51 -
Lavt stoffskifte, Borrelia, eller kanskje depresjon?
Av Stavanger i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 11-06-09, 21:51 -
Lavt stofskifte: en udiagnosticeret epidemi
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 5Siste melding: 03-06-09, 15:03

Svar med sitat

Bokmerker