Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Threaded View
-
06-03-15, 18:05 #7
Pasientopplæring for de syke og for pårørende
Hej smgj

I studiet deltog 13 patienter hvoraf de fem havde Graves og de resterende otte havde Hashimoto's. Alle forsøgspatienter var oprindeligt i behandling med syntetisk T4, men blev delt i to grupper, hvoraf den ene gruppe skiftede den syntetiske behandling ud med thyroid-tabletter (test-gruppe), mens den anden gruppe fortsatte med det syntetiske T4-behandling (kontrol-gruppe). Studiet forløb over mindst 12 måneder (så vidt jeg kan se) og undervejs fandt forskere ingen forskel mellem de to grupper i forhold til triggere/udløsere af autoimmunitet. Dog....
.... resultater er alligevel kommet bag på forskere, fordi de ikke har forventet at resultater kunne blive så utvetydige, som tilfældet blev... Deres studie påviste, at behandling med thyroid-tabletter (lige som om) "vaccinerede" patienterne mod noget af den autoimmune reaktion på bl.a. thyroglobulin (anti-Tg) og TPO (anti-TPO), der ellers kendetegner autoimmune thyreoideasygdomme.
Ikke alene har "natur-thyroid" IKKE forværret Graves' og Hashimoto's i testgruppen, men i samme testgruppe påvistes endda et klart fald i den autoimmune over-aktivitet, så utvetydigt, at forskere begyndte endda at tale om at studiets data kunne anvendes til udvikling af "immunospecific therapy in patients with AITD" dvs. immunospecifik behandling af patienter med autoimmune thyreoideasygdomme.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Ressurssterke pårørende søkes til å oversette fra engelsk
Av Mod i forumet Om forumet genereltSvar: 1Siste melding: 31-08-13, 15:19 -
Pårørende kan forlænge depressionen
Av Anisa i forumet DepresjonSvar: 0Siste melding: 09-02-11, 23:13 -
Pårørende kan forlænge depressionen
Av Anisa i forumet Emner startet av AnisaSvar: 0Siste melding: 09-02-11, 23:13 -
Hvordan får man pårørende til å forstå ens plager når ikke legene forstår de?
Av liisa i forumet Familielivet med stoffskiftesykdomSvar: 8Siste melding: 19-05-05, 20:13

Svar med sitat

Bokmerker