Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Bryd den onde cyklus - en sund tarm gennem diæt
Af Elaine Gottschall.

Indholdsfortegnelse

- Forord af overlæge dr. med. Henrik Hey
- Forord af dr. med. Ronald L. Hoffman
- Fortid og nutid
- Videnskabens udsagn vedrørende diæt
- Tarmmikrober: Den usynlige verden
- Bryd den onde cyklus
- Kulhydratfordøjelsen
- Bag om gluten
- Påvirkning af hjernen
- Den specifikke kulhydratdiæt
- Opskrifter:

- Indholdsfortegnelse
- Smørepålæg, ostedip og patè
- Supper
- Kryderier, salater og dressinger
- Grøntsager
- Hovedretter og saucer
- Muffins, brød og kager
- Kagepynt/kagefyld
- Desserter
- Slik og syltetøj
- Drikke
- Tilberedning af mælk og babymad

- Ordliste
- Appendiks
- Kildehenvisninger
- Specifik kulhydratdiæt på Internettet
- Stikordregister
Det ser ud til at den danske oversættelse af denne bog er blevet scannet som billed-fil og vises på dette link: http://www.scdiet.org/dk/dk9.html Det er ikke sikkert, at denne scanning kan læses bekvemt nok på en mobiltelefon eller tablet...

"Sidenhen er en scanning af den danske oversættelse blev lagt på nettet – efter sigende med forfatterens tilladelse."

Jeg vil undersøge hvordan det står til med denne tilladelse, og i så fald vil jeg be' om tilladelse til at tekst-scanne bogen direkte til forummet. Siden jeg har postet denne tråd for over 5 år siden, har jeg hørt om eller fra et utal af mennesker, syge af autoimmun tarmbetændelse collitis ulcerosa og Crohn, der kalder hjælpen de har hentet i denne bog for "et mirakel", så dette "mirakel" vil kunne spredes ord om meget lettere, hvis bogen kan læses også via mobiltelefoner og tablets.

Krydser fingre for tilladelsen (en bogscanner har jeg allerede. )

Sidst men ikke mindst: jo mere forpint er man af tarmplager, autoimmune eller af andre årsager - jo mere har man brug for at give denne bog en fair chance. Det er aldrig nemt og enkelt at lægge sine køkkenvaner om, specielt hvis husholdningen også er større, med "mand og børn" osv. Men gevinsten i summen af livskvalitet, overskud og trivsel kan være så stor, at ingen endnu er vendt tilbage til den oprindelige kost, efter at de har "smagt" det behagelige liv, de har vundet tilbage, efter at de har gennemgribende ryddet op i deres spisevaner.

Hjertens gerne vil jeg anbefale alle med tarmproblemer, herunder collitis ulcerosa og morbus crohn - at tage en tur på hjemmesiden Det Specifikke Kulhydrat-Diæt - Scdiet.org. Specielt hvis man nærmer sig grænsen mellem medicinsk og kirurgisk behandling (collitis ulcerosa, morbus crohn). Det er sjældent nok med kun en operation. Det er kun en tarm man har, så det er absolut værd at gøre det yderste for chancen at beholde den... Og i den sidste ende også få en chance for at slippe for stomipose på siden af maven... God bedring.