Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Threaded View
-
28-02-15, 14:00 #15Rosemor Gjest
Sv: Har noen av oss for lite eller for mye binyrebarkhormoner?
Hei, og takk for svar.
Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan, og beklager at dette blir enda et langt innlegg.
Jeg er 45 år, har hatt Mb Crohns siden 1997, og startet da på Prednisolon kombinert med først Imurel, senere Pentasa.
I denne omgangen gikk jeg på Prednisolon i 8 mnd sammenhengende.
Etter dette har jeg brukt Salazopyrin og Methotrexate, og supplert med Prednisolon i perioder med høy sykdomsaktivitet. Som oftest 12-15 uker i året, fordelt på 2-3 perioder, der jeg har startet med høy dose (40 mg), og gradvis redusert til vedlikeholdsdose (5-10 mg).
Siden 2010 har Prednisolon vært eneste medisinske behandling, og da med doser fra 5-10 mg, normalt sett 7,5 mg.
Men det er først det siste året at jeg har opplevd dette som et problem.
Jeg prøver å trene litt for å motvirke de negative virkningene av kortison, men alt for ofte må jeg ta lange pauser fordi jeg blir overbelastet, og syk.
Slik det er nå fungerer jeg knappest på 5 mg, med 7,5 mg daglig går det greit så lenge det ikke oppstår noe uforutsett, og med 10 mg fungerer jeg bortimot "normalt". (Jeg skal prøve 8,75 mg neste uke)
Behandlingen er initiert, og følges opp av fastlege.
"Krisekort" har jeg ikke på meg, det burde jeg selvsagt ha! Takkk for den påminnelsen.
Jeg har imidlertid alltid med meg Prednisolon i vesken i tilfelle jeg blir syk, eller blir utsatt for uforutsett belastning.

Svar med sitat
Bokmerker