Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
Threaded View
-
13-02-15, 08:49 #8
Sv: Tenketråd om progesteron og østrogener
Takk tinash17!

Jeg har allerede vært inne på den nettsiden og lest, i forbindelse med at jeg ville finne ut om østrogen/progesteron kan være synderen. Jeg skal se enda litt mer der.
Jeg er vel i hva som kalles perimenopause - jeg er langt fra overgangsalderen (damene hos meg er sene, så jeg har minst 20 år igjen), men samtidig har progesteronnivået naturlig begynt å falle mot menopausen etter hvordan jeg tolker grafer "der ute". Hvis mitt progesteron allerede var lavt, så vil det jo nå selvfølgelig bare bli verre og verre de neste årene (dersom jeg ikke tilfører progesteron). Det er hva jeg tenker i alle fall. Men så er jeg av typen som elsker konkrete svar og bekreftelser, så en spyttprøve er noe jeg skal tenke på. Samtidig - jeg tenker som med stoffskiftet: dersom noe er feil/i ubalanse, og man tilfører naturlige hormoner, vil hormonene virke dersom feilen er reell, og ikke virke (eller føre til mer ubalanse og dårligere form) dersom det ikke var noe feil. Dette tilsvarer praksis for stoffskifteutredning noen tiår tilbake, da man hadde kun klinikk og "enkle" tester for å avdekke lavt stoffskifte. Dersom legen fortsatt var i tvil, var den ultimate løsning å tilføre stoffskiftehormoner (som på den tiden uansett var naturlige/bioidentiske), og dersom pasienten ble bedre hadde man svaret. Og med tiden har man komplisert (og forbedret) utredningsprosessen ved å utvikle en rekke blod-, spytt- og urinprøveanalyser...
Dette er bare helt utrolig spennende!

Akkurat nå er jeg på vei inn i "den slemme uke" (aka PMS-helvete). Jeg fikk forresten ikke hormonkviser etter eggløsning denne gangen.
Lignende tråder
-
Progesteron krem
Av janis i forumet ProgesteronSvar: 3Siste melding: 09-11-11, 17:51 -
Progesteron krem
Av janis i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 3Siste melding: 09-11-11, 17:51 -
Ekstremt lave østrogener og kæmpe hårtab.
Av Annie i forumet Andre hormonerSvar: 28Siste melding: 03-02-10, 12:23 -
Progesteron
Av Marianne i forumet ProgesteronSvar: 0Siste melding: 03-08-06, 22:10

Svar med sitat

Bokmerker