Hei

Veldig lenge siden jeg har vært innom her nå. Det går generelt bra med meg på min dose 3 grain Erfa thyroid. I det siste halve året har jeg imidlertid hatt to spontanaborter som jeg lurer på kan ha noe med stoffskiftet å gjøre (er også blitt 40 år...).

Jeg har gått stabilt på 3 grain (180 mg) de seneste åra og følt at formen har vært ok med dette. Etter siste barnefødsel for 6 år siden fikk jeg lavt stoffskifte og slet fryktelig med å finne riktig medisin og rett dose. Hadde nok (og har nok ennå) svake binyrer i tillegg (de er bedre i dag), som var mye av årsaken til dette. Så formen har aldri blitt helt den samme som før, men dette trenger ikke utelukkende skyldes stoffskiftet. Jeg jobber for øvrig 100 % og takler hverdagen, selv om jeg så klart skulle ønsket meg mer energi til trening og andre overskuddsaktiviteter. Iflg mannen min ligger energinivået mitt på 80 % av det jeg hadde før jeg fikk barn.

Det jeg lurer på er om det er noen her inne som har hatt vellykkende graviditeter med Erfa thyroid (evt armour). Jeg har ft3 over øverste ref. område mens ft4 er 12 (11-22). Tsh er 0,02. Har egentlig aldri vært så opptatt av verdier, og disse verdiene er klart de jeg føler meg best på, etter lang tids utprøving.

Etter siste fødsel fikk jeg også endometriose i tillegg til lavt stoffskifte. Har hatt grusomme menssmerter og pms som først i år ble diagnostisert som endometriose. Etter operasjon for dette har jeg klart å bli gravid to ganger på rad, men har altså mistet begge ganger. Lurer på om dette har noe med stoffskiftet å gjøre. Tror det egentlig ikke men er ikke så klar for å gå i gang med ny runde før jeg finner ut av det.

Vet også man skal øke dosen i svangerskapet. Det har ikke vært så lett med t3'en som er i erfa thyroid. Føler binyrene mine har vendt seg til t3 i 3 grain og tolererer dette fint, men ikke noe over dette. Så det har ikke føltes riktig å øke dosen med erfa. La til 25 mcg Levaxin isteden i første trimester (mistet begge ganger innenfor første trimester). Men det er jo ikke alle som trenger å øke dosen og mine verdier har virket ganske stabile i de ukene jeg har vært gravid. For meg er det også ok å øke dosen med levaxin og ikke erfa, bare for perioden man er gravid.

Ble litt rotete dette, men jeg har begynt å fabulere med tanker om at jeg kanskje burde bytte ut hele erfa dosen med levaxin for at det er lettere å ikke spontanabortere da. Kanskje t3'en i erfa er for sterkt for fosteret? Endokrinologen min vil sikkert gjøre det.... men han har samtidig gitt meg erfa på blå resept så han vet jeg fungerer bra på det. Har ikke kontaktet han nå ifbm svangerskapene fordi jeg tenkte jeg i første omgang ville klare meg uten han, bare se på verdiene selv, og konferere med fastlegen.

Har noen noen tanker rundt dette- og er det noen med egne eller kjenner til andres erfaringer med svangerskap og erfa/armour?

Har to barn fra før (6 og 8 år) som ble til uten problemer og har aldri spontanabortert før. Etter sistemann har jeg åpenbart fått noen hormonelle utfordringer/endringer med lavt stoffskifte og endomtriose, men når jeg faktisk har blitt gravid, skal jo ikke dette ha noenting å si....