Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
Threaded View
-
07-05-14, 17:43 #4
Sv: Hvor dårlig kan man bli av høy anti-tpo?
Tusen takk for interessante svar!

(Og beklager at det kan ta litt tid før jeg får respondert,den formen er ikke så grei
)
Ang prøvesvar: Jeg venter fortsatt på den endelige epikrisen fra sykehusoppholdet mitt og har bedt om å få en kopi av alle bøodprøvesvarene, så de forskjellige stoffskifteprøvene har jeg ingen tall på enda. Vet heller ikke om de testet for jod. Men hvis de har det så er alle prøver tatt rundt 8-tiden om morgenen, fastende. Men anti-tpo har jeg som sagt fått vite at ligger på 215. Jeg spurte hva som var normalverdiene der og da sa lengen at det var 0-35. Så jeg ligger jo litt over det da. Hva slags verdier er dette? Er de høye eller ikke så "farlige"?
Men når jeg får prøvesvarene skal jeg legge inn tallene. Hvilke prøver er relevante?
Jeg har skjønt at de lærde strides mht dette emnet.. Har funnet motstridende opplysninger flere ganger, så er litt vanskelig å vite hva man skal feste sin lit til. Dette er ingen enkel sykdom å skulle sette seg inn i!
I den forbindelse tenkte jeg å dele noe info jeg fikk fra ME-senteret ved Aker(der jeg var til utredning på sengeposten) vedrørende Hashimotos og Hashimotos/ME. Siden det er mange som kommer inn dit med mistanke om ME, men som viser seg har Hashimotos har de laget et ark med info om dette. Jeg lurer veldig på hva dere tenker om dette!
Jeg siterer deler av skrivet:
"Ny forskning av Ott et al. i det anerkjente tidsskriftet Thyroid dokumenterer at HT også innvirker på pasientens livskvalitet. Man har tidligere trodd at pasienten ville bli frisk bare man korrigere det lave nivået av thyroxin. Nå er det vist at mange pasienter fortsetter å ha både kronisk tretthet og andre symptomer selv om thyroxinnivået er normalisert ved hjelp av thyroxin-tabletter. Det ble funnet at de pasientene som hadde høyest nivåer av anti-tpo også hadde mest fatigue og andre symptomer. Artikkelen konkluderer med at lavt stoffskifte bare er en av flere faktorer som bidrar til det typiske symptombildet ved HT.......
...........Nylig publiserte en forskergruppe under ledelse av Bazzichi at pasienter med HT hadde betydelig større risiko for å utvikle fibromyalgi enn andre. Snur man litt på dette funnet og sammenholder det med det Otts gruppe fant kan man tenke at det disse pasientene utviklet faktisk ikke var fibromyalgi, men et fibromyalgi/ME-liknende bilde som er karakteristisk for HT i seg selv.
Disse funnene er bekreftet gjennom mange års klinisk praksis her ved ME/CFS-senteret. ............Tidligere har man tenkt at HT var en komorbid tilstand, det vil si at man oftere enn ellers i befolkningen fant at ME-pasienter samtidig hadde HT. Det blir imidlertid nå stadig sterkere støtte innen forskningen for å hevde at det dreier seg om to forskjellige sykdommer, at HT er en eksklusjonsdiagnose i forhold til ME; har pasienten HT med kronisk tretthet har han ikke ME/CFS i tillegg, men symptomer som er typiske for HT i seg selv."
Pingvinen: Leit å høre at sønnen din sliter med to tøffe sykdommer! Håper han klarer å fungere sånn nogenlunde!
Kan jeg spørre om han har antistoffer også? (jeg vet ikke om man kan ha lavt stoffskifte uten å ha Hashimotos eller om de som har lavt stoffskifte også alltid har Hashimotos..) Og fikk han det før han utviklet lavt stoffskifte? Jeg prøver å sette ting i sammenheng med det som står i skrivet jeg fikk..
Nå ble hodet mitt litt tomt her, så jeg får kommentere mer senere. Men igjen tusen takk for at dere tok dere tid til å svare!
Lignende tråder
-
Hydrocortison - hvor meget og hvor længe?
Av Babe i forumet HydrocortisonSvar: 15Siste melding: 24-06-10, 19:06 -
Høyt stoffskifte behandlet med Levaxin. Hvor dårlig er det mulig å bli?
Av jojo75 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 21-05-08, 20:35 -
Hvor dårlig kan man bli av hypothyreose?
Av Dolphin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 06-01-07, 20:10 -
Hvor kan man klage på dårlig pasientbehandling?
Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 3Siste melding: 24-11-06, 17:12 -
Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 0Siste melding: 15-06-05, 17:44

Svar med sitat

Bokmerker