Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
Threaded View
-
04-05-14, 18:37 #1
Hvor dårlig kan man bli av høy anti-tpo?
Hei

Jeg lurer på om noen har noen erfaring/kunnskap om hvor dårlig man kan bli av å ha kun høy anti-tpo men normale stoffskifteprøver?
Jeg har vært syk i 14 år (ble akutt syk da jeg var 15) og fikk for 7 år siden diagnosen ME etter grundig utredning. Jeg var for en stund tilbake på sengeposten for ME-syke ved Aker for videre utredning etter at jeg ble akutt ekstremt dårlig etter en mageinfeskjon i november. Jeg ble totalt sengeliggende og var på det dårligste så syk at jeg ikke kunne løfte av dyna og det å komme seg til og fra toalettet tok så mye krefter at jeg fikk brekninger og kastet opp..Jeg er fortsatt sengeliggende, men det går sakte fremover.
På ME-senteret sa de at jeg har sykdomsbildet til ME og at jeg oppfyller kanadakriteriene. MEN de fant også ut at jeg har forhøyet anti-tpo og dermed faller inn under Hashimotos. Siden ME er en ekslusjonsdiagnose, og Hashimotos er en av sykdommene som ekskluderer, kan de ikke sette en ME-diagnose, selv om de sa det kan være sannsynlig at jeg har begge deler, men etter yttligere utredning nå i våres kom de fram til at jeg har Hashimotos og dermed ikke lenger kvalifiserer til diagnosen. I og for seg greit, det viktigste for meg er jo å få rett diagnose!
Men det har dukket opp flere spørsmål rundt dette som de heller ikke kunne svare på der inne og som jeg ikke finner noe klart svar på selv heller. Derfor tyr jeg til dere!
I 2006 hadde jeg anti-tpo verdi på 175, nå i mars 2014 hadde de steget til 215. Dette har jeg ikke blitt fortalt før, så det vil vel si at jeg allerede den gang hadde Hashimotos.
Jeg har en laaang symptomliste(bla sterk utmattelse konstant, sitring i hele kroppen, kvalme, svetting ved anstrengelser, søvnproblemer, lavt blodtrykk osv osv) , men kort fortalt ble jeg drastisk verre i vinter. Jeg ble totalt sengeliggende etter en kraftig mageinfeskjon. På det verste klarte jeg ikke løfte av meg dyna og bare det å komme seg til og fra toalettet gjorde at jeg fikk brekninger og kastet opp. Blodtrykket sank yttligere og fikk kraftig forsterket søvnproblemene, jeg fikk kraftige skjelvinger og rykninger i kroppen ved overanstrengelse, for å nevne noe. Jeg har vært mye dårlig, men da ble jeg faktisk veldig redd!
Er fortsatt sengeliggende, men nå går det heldigvis fremover!
Stoffskifteprøvene mine ligger visstnok midt i normalområdet, så jeg har visst ikke utviklet lavt stoffskifte ennå. (Har ikke fått utskrift av alle prøvene som ble tatt av meg, så vet dessverre ingenting om nivåene og typer blodprøver som er tatt ennå). Det eneste jeg vet er at jeg hadde litt for lavt magnesium og D-vit som lå nederst i grenseområdet (har begynt på tilskudd av begge deler.)
Jeg har også skjønt at lavt stoffskifte og ME har mange likhetstrekk. Og jeg har en laaang symptomliste. Men det er noen ting som ikke sammenfaller med mitt symptombilde, som for eks at jeg har høy puls, ikke lav som ved lavt stoffskifte, jeg har heller ikke håravfall, sliter ikke med vektøkning..
Dette ble kanskje mye fram og tilbake... Men det jeg lurer på er om at jeg med min historie kan ha lavt stoffskifte selv om de prøvene er ok? Jeg har også lest motstridende opplysninger fra forskjellige faglige miljøer mht om man kan ha symptomer selv med kun høyt anti-tpo..
Så nå lurer jeg på hvor dårlig kan man egentlig bli av å ha for høye verdier av anti-tpo? Og med de verdiene jeg har (215)?
Jeg er veldig interessert i å få svar på dette, for viser det seg at jeg allikevel kan ha lavt stoffskifte så kan jeg jo kanskje få behandling.....
Er veldig spent på om noen har noen erfaringer! Alle svar mottas med takk!
Vennlig hilsen Jean
Lignende tråder
-
Hydrocortison - hvor meget og hvor længe?
Av Babe i forumet HydrocortisonSvar: 15Siste melding: 24-06-10, 19:06 -
Høyt stoffskifte behandlet med Levaxin. Hvor dårlig er det mulig å bli?
Av jojo75 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 21-05-08, 20:35 -
Hvor dårlig kan man bli av hypothyreose?
Av Dolphin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 06-01-07, 20:10 -
Hvor kan man klage på dårlig pasientbehandling?
Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 3Siste melding: 24-11-06, 17:12 -
Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 0Siste melding: 15-06-05, 17:44

Svar med sitat

Bokmerker