Viser søkeresultater 1 til 8 av 8

Threaded View

Medlem siden
    Mar 2014
    Sted
    Akershus
    Alder
    52
    Meldinger
    2

Standard Sv: tips til stoffskiftevennlig fastlege og/eller endokrinolog i trondheim?

Sitat Opprinnelig skrevet av Josefin Vis post
    Hei Esmeralda og takk for svar!! Det gode er jo at det da kanskje er hjelp å få. Det mindre gode er at man må reise 50 mil for å få det!!

Jeg har tidligere fått påvist gluten-og melkeintoleranse, så det er kanskje ikke så mye å hente på kostomlegging nå igjen for meg. Binyretretthet er det vel også klart at jeg har. Cortisol er helt ute å kjøre på døgnmåling som jeg tok for flere år siden, altfor lavt. Har en lang sykehistorie og ME-diagnose. Det er først i det siste at jeg har begynt å befatte meg med stoffskifteprøvene. De har ligget i grenseområdet i mange år ser jeg nå, men først den siste prøven er helt klart utenfor. Jeg tror jeg vil "gå løs på" legen en gang til. I første omgang er jeg fornøyd om jeg får prøve Levaxin. ...Tror jeg. Eller like bra med helhetlig behandling først som sist? Binyrer og mage og immunforsvar og det hele??

Men altså jeg vil veldig gjerne vite mer om Funksjonellmed. Har du hatt mange turer siden du startet der? Kan man få telefonkonsultasjoner etterhvert? Ta oppfølgingsprøver her lokalt? Er de positive til naturlig thyroid som f.ex Erfa, og kombinasjon Levaxin/ Liothyronin? Hvor mye har du betalt for det hele? Send meg gjerne PM om du vil. Jeg har lest dine innlegg her inne.
    Hei Josefin.
    Først, så er jeg ny her inne på dette forumet så beklager at jeg utforsker litt hvordan det fungerer med tekst osv. Men uansett, dette er mitt første innlegg og jeg ble litt interessert i denne tråden. Jeg har selv levd med en stoffskiftelidelse i 18 år og i beste velgående stort sett, så jeg tenker at jeg kan ha litt å bidra med her inne etter hvert får jeg håpe. Jeg har vært diagnosert med Hashimotos og har vært på Levax/T3 i alle disse årene uten problemer. Det vil si –jeg er ikke frisk 100% men jeg fungerer så godt som det lar seg gjøre. Et utgangspunkt man må ha uansett situasjon.

Jeg er godt lest opp på det meste rundt stoffskiftelidelser, og er interessert i tema både for min egen del, og for å kunne eventuelt bidra med mine egne erfaringer.

Jeg har hatt min runde med både fastleger og speialister, og har vært svært syk, men så blitt veldig frisk så da ønsker jeg å formidle at det lar seg gjøre. Det er mange ting som spiller inn. Både det å finne de beste legene, men også det å finne overskudd til å arbeide for sin egen helse på alle plan. Det er ikke så lett når man føler seg syk, og er i dårlig form.

Jeg er enig i at du har en forhøyet TSH med samtidig lavt fritt T4, og at dette kan indikere at du kan ha en effekt av å prøve ut Levaxin. Det er det mange med meg, og også innen tradisjonell medisin, som mener så da håper jeg du finner en fastlege/spesialist som du kan jobbe sammen med for å få deg bedre.

Samtidig vet jeg jo ikke noe mer om deg og din situasjon. Hvordan har du det ifht vekt og mat? Hva er din alder? Du skriver at du har fått konstatert gluten og melkeintoleranse. Har du fulgt dette opp med en adekvat diett? Ut i fra det du skriver ser det sånn ut? Du sier at du så klart har binyretretthet. Dette på bakgrunn av en cortisolmåling du tok for noen år siden. Du har en lang sykehistorie og ME diagnose sier du. Jeg synes det er viktig å rydde opp i en del begreper, samt endel fakta, sånn at man har klart for seg hva man skal «jobbe med å forbedre». Uten et klart bilde kan man fort famle rundt i blinde å klamre seg til lyktestolper som slutter å virke etter en tid uansett.

ME er ingen diagnose, det vet du sikkert. Det er en tilstand. Det er en utelukkelsesdiagnose som tradisjonell medisin bruker når det ikke er noe som kan påvises innen deres metoder. Det betyr ikke at det ikke er en reell sykdom – altså en reel tilstand sånn som f.eks depresjon. Det betyr bare at man har, på et folkelig språk, landet mellom to stoler, og at dette er en samlebetegnelse på flere typer sypmtomer der man ikke har en avklart diagnostisk situasjon (tradisjonellt).

Så dette er det jeg vet om deg. Jeg leser at du ikke føler deg bra. Det synes jeg er det viktigste. Da må du stå på for å få de beste leger og all annen hjelp sånn at du kan få det bedre. Det er ingen som ikke har lyst til å føle seg bra, og møte dagen med overskudd og glede.

Hva gjelder å begynne på levaxin så er ikke det nødvendigvis den beste løsningen å tenke alltid. Misforstå meg rett – jeg er en av dem som mener at dette burde prøves som en symptombehadling – dvs uten at det nødvendigvis ligger til rette for det på blodprøver. Men dette må gjøres under oppsikt av de beste. Og det er verken deg eller meg. Det er et samarbeid med en god lege og terapeut og med deg selv - der hele ditt individ blir evaluert i ett samarbeid mellom dere.

Det kan være riktig en periode, eller lengre som en symptombehandling for en skjoldbruskjertel eller et hormonsystem/kropp som ikke er i form. Men så kommer spørsmålet om du vil gå på medisiner da - resten av livet?

Når man føler seg syk vil man ha hjelp og det NÅ! Det er forståelig. Jeg synes du skal få legen din til å teste ut levaxin sånn at du kan kjenne på kroppen din om det hjelper. Om du blir litt kvikkere så vil jeg anbefale at du fortsetter å arbeide deg mot optimal helse i kropp og sjel med bruk av flere metoder som kosttilskudd, en god diett og ikke minst en helhetelig tilnærming til din situasjon både på fysisk og psykisk plan. Husk at alt henger sammen.

Ønsker deg en god uke og lykke til så mye.
    Sist endret av Mod; 18-03-14 kl 10:03 Begrunnelse: 2 inlägg sammanlagda
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Lignende tråder

1. Treng tips om bra fastlege i Oslo...
    Av Delisa i forumet Hos legen
    Svar: 1
    Siste melding: 02-11-09, 12:41
  2. Svar: 3
    Siste melding: 16-09-08, 09:22
  3. Vil bytte fastlege i Oslo - noen tips??
    Av Nettverk i forumet Hos legen
    Svar: 11
    Siste melding: 10-10-07, 19:43
  4. Tips til endokrinolog i Oslo??
    Av Nettverk i forumet Endokrinologer
    Svar: 1
    Siste melding: 22-03-07, 10:39
  5. Jeg er sint på… fastlege og endokrinolog
    Av cathrin i forumet Endokrinologer
    Svar: 15
    Siste melding: 02-09-06, 21:18

Bokmerker