Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Threaded View
-
07-02-14, 12:24 #1
Retten har talt: ingen sygedagpenge til... overvægtige
Landsretten: Fedme kan koste dig dagpenge.
En kvinde fra Esbjerg mistede dagpenge på grund af overvægt. Det var i orden, siger Vestre Landsret.
Kilde: http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article2213038.ece
Læg mærke til modelfoto over artiklen. Dette valg af billede siger alt om både baggrunden for dommen, den medicinske ekspertise i vidensskranken og... om folkestemningen omkring fedme i Danmark.
"Trods motion, kostråd og vægtstopkurser lykkedes det ikke for hende at få vægten ned. Hun tabte ganske vist 10 kilo, men de kom på igen, og efter to år vejede hun det samme som før." (...)
"Vestre Landsret er enig med byretten og siger, at hendes diagnose var diskosprolaps og fedme som følge af for stort kalorieindtag, og at en operation med rimelighed kunne medføre en forbedring af hendes arbejdsevne.
Landsretten peger også på, at der ikke er medicinske eller fysiologiske årsager til, at kvinden ikke kan tabe sig, hvorfor det efter landsrettens mening er realistisk at tro, at hun kan tabe sig så meget, at en operation kan gennemføres."
... og derfor var det lovligt at Esbjerg Kommune har frataget hende hendes sygedagpenge.
Denne dom er den første af sin art, og danner derfor præcedens. Det betyder at overvægt er fremover en lovlig grund til at fratage borgere retten til dagpenge ved sygdom.
Et par af kommentarer under artiklen:
"Hvis folk kunne nøjes med at spise, når de var sultne og vælge sunde varer, drikke lejlighedsvis, ALDRIG tage stoffer el. begynde at ryge - så behøvede "samfundet" ikke tage stilling.
Lever man nogenlunde sundt og balanceret så er der plads til lejlighedsvist at leve usundt med god samvittighed. MEN - sålænge vi alle sammen hæfter kollektivt for hinanden, så har samfundet RET TIL at ha' en mening om hvordan man bør leve!"
"Alle kan tabe sig, hvis de vil. Hvis du ikke kan dyrke motion pga rygerlunger eller andet, så prøv eventuelt at lade være med at indtage flere kalorier end din krop har brug for ?
Hvis du indtager mere end du forbrænder, tager du på. Meget simpelt. Som en komiker engang sagde. Alle kan tabe sig bare se på KZ lejrene, der var ikke tykke. ( lidt hård måde at sætte det op på måske, men der er noget om det )"
"Perfekt eksempel på en samfundsnasser af første klasse: jeg gider ikke lave andet end sidde på min røv og æde! Mennesker som hende, er stærkt medvirkende til, at dem der virkeligt er syge bliver mistænkeliggjort. Hun skulle i den grad skamme sig, men det gider hun nok heller ikke. Ikke én offentlig krone mere til sådan et menneske!"
Selv har jeg ikke yderligere kommentarer, idet jeg ganske enkelt mangler... ord.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
"Spis lykkepiller eller mist sygedagpenge"
Av Nielsigne i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 15Siste melding: 08-03-12, 21:00 -
Alvorlig talt - Norsk thyrodeiaforbund
Av Jerene i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 23Siste melding: 12-11-10, 13:24 -
Alvorlig talt - Norsk thyrodeiaforbund
Av Jerene i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)Svar: 22Siste melding: 12-11-10, 10:59

Svar med sitat

Bokmerker