Hashimoto er en autoimmun sykdom og har man fått en autoimmun sykdom, så er man lettere utsatt for og få flere autoimmune sykdommer.
Det er en økt tendens til og få lavt stoffskifte om man har type 1 diabetes (man sjekkes derfor jevnlig for stoffskiftet om man har type 1 diabetes). På Sjøgrens-forumet ser jeg også at svært mange har Hashimoto i tillegg.
Lav c-peptid betyr normalt at det er lite insulin i kroppen i forhold til blodsukkeret, noe som igjen er en av markørene (i tillegg til langtidsblodsukker, fastende blodsukker og antistoffer) legene støtter seg til når de setter en diabetes type 1 diagnose. Motsatt vil man med type 2 ha skyhøy peptid. Men siden ditt langtidsblodsukker og fastende blodsukker er så fint, virker det rart om du har noen type 1 diabetes. Men er du usikker kan legene sjekke om du har antistoffene anti-GAD eller anti-IA2 (som finnes om man har type 1 og dermed har et autoimmunt angrep på bukspyttkjertelen).

Vekttap ved diabetes kommer av for høyt blodsukker, men som sagt, dine verdier er fine.

Er prolaktin-referanseområdet du oppgir for kvinner? Normalt sett for kvinner pleier dette referanseområdet å være høyere, mens det du oppgir er rundt der det er normalt for menn. Lavt stoffskifte vil også kunne føre til høy prolaktin.

Det normale ved lavt stoffskifte er at det fører til vektøkning, men enkelte, meg selv og sønnen min for eksempel, opplever at vekten går nedover i stedet for oppover.