Det er lidt sent så jeg "tager" lige den med Simvastatin i første omgang...
Sitat Opprinnelig skrevet av lisepedersen Vis post
Helt galt gik det i efteråret 2009, da jeg blev sat på Simvastatin (kolesterolsænkende medicin) uden nogen kontrol af stofskiftet. Jeg fik det rigtig skidt i løbet af få måneder, og det har taget mig 9 måneder før jeg nu endelig føler mig på toppen igen.
Ironisk nok blev symptomerne fra hjertet værre i den periode jeg tog simvastatin.
Jeg har nu igen energi til at dyrke motion og er endelig kommet af med de sidste rester af mit dårlige humør. Jeg har en helt klar fornemmelse at motion er blevet ekstra vigtigt for mig, at det er vigtigt for mig som stofskiftepatient at "kæmpe for" at bevare den (ikke særlig store) muskelmasse jeg har.
Tak for rådet om T3/T4, det vil jeg have in mente, men i første omgang skal jeg lige have afværget en ny omgang Simvastatin.
Hold da helt op! Statiner til stofskiftesyge er en skandale. Jeg ved ikke hvilken dose/dag din læge har lokket i dig, men det er en stående regel, at man må ikke give stofskiftepatienter mere end max. 40 mg/dag. Basta.

At du først nu føler at du kan bruge kroppen igen berør på at statinerne tømmer musklernes Q10-lagre selv i mange måneder EFTER at statinbehandling er ophørt og hvis du gerne vil have din muskelmasse bedre igennem Simvastatin-eftervirkningerne - må du meget gerne starte med et tilskud af selen (100mcg) og Q10 (min. 60 mg) hver dag og helst i mindst 2-3 år, idet Q10-depoterne genopfyldes kun langsomt, ikke mindst hos os over de 50 år.

Ved du hvad, Lisepedersen? Du får nok brug for en hel del baggrundsviden for at modstå lægens statin-tyrkertro. Vil gerne anbefale dig at læse tråderne i underforummet "Kolesterol": https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=130 , hvor du finder masse af info inkl. henvisninger til videre læsning og kilderne.

Hold da helt op! Som om hypothyreose ikke var nok, skal man også tåle statinernes hærgen i sin, i forvejen forpinte krop? Du har min medfølelse.