Sitat Opprinnelig skrevet av Pingvinen Vis post
Du skriver ikke hvor mye Levaksin du tar daglig?
I tillegg er det viktig og få sjekket FT3 (som er det virksomme hormonet i kroppen), Ferritin, B12 og d3. De tre sistnevnte har en tendens til og bli for lave når man er stoffskiftesyk og symptomene for lave verdier er på mange måter like de man får når man er underdosert., noe som gir symptomene på for lavt stoffskifte verre.
Stoffskifteprøver skal forresten tas klokken åtte om morgenen (så nær det som mulig) og du må ikke ta medisin før prøven.
Svært mange stoffskiftesyke profitterer på og leve glutenfritt og lavkarbo.
Jeg fikk vite at jeg er blitt multiallergiker for kort tid siden og må holde meg vekk fra alt med meieriprodukter, soya, nøtter/mandler/peanøtter, eggehvite, torsk og lignende fisker i tillegg til hvete/gluten.
Meieriproduktene er i grunnen det vanskeligste og holde seg unna; man kan jo hverken bruke smør, ost elller fløte/rømme i maten Jeg får høre at det er svært sjelden voksne mennesker utvikler melkeprotein-allergi; vanligvis er det små barn som har det og de vokser det ofte av seg før skolealder. Men det er ingen trøst når man likevel utvikler en slik mat-allergi.
Lyspunktet er at det finnes melk/fløte laget av ris eller kokos. Jeg bruker havremelk en del, men det er jo utelukket for deg. Risfløten er et greit tilskudd i gryter/sauser.
Du sier du reagerer på havre, men hva med hvete/gluten?

Hei pingvinen

Satt faktisk og leste på en av dine tråder om kostråd for multiallergiker

Jeg går på 25ug levaxin. Startet for 5 uker siden. T3 er på 3,5 (3,5-6,5). Ferritin er på 78 (15-200) B12 677 (170-650) D-vit 110 (50-150). Jeg går på både B vit og D vit. Hadde for et år siden veldig lav verdi på D vit og har siden tatt tilskudd av det. B 12 er faktisk over referanseområdet pga at jeg spiser en del kjøtt. Kjøtt er liksom det eneste jeg ikke reagerer på. Jeg skrev feil i sta om at det var havre jeg var allergisk mot, det er hvete som var utslag på blodprøven. Men reagerer likevel på det meste av kornsorter. Både de med og uten gluten. Hirse er det eneste jeg kan spise.
Jeg har litt utslag på eggehvite så har holdt meg unna det.
Jeg hadde en kraftig reaksjon på torsk der jeg hovner opp i halsen og måtte på legevakta, men på blodprøven hadde jeg ikke utslag på torsk. Så det er veldig frustrerende dette med mat.
Ser jo etter å ha lest innlegget ditt at du også reagerer på mye mat. Men du har utslag på blodprøve på det du er allergisk mot. Jeg har jo ikke det på alt så hadde håpet at det var stoffskifte som har skap krøll og at ting ble bedre når jeg ble behandlet for det