Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Threaded View
-
05-01-14, 14:26 #1
Operert for kreft. Uten skjoldbruskkjertelel i 13 år.
Hei :-) Jeg er en kvinne på 46 år som fikk operert bort skjoldbruskkjertelen for 13 år siden på grunn av kreft. Har siden tidvis hatt symptomer på lavt stoffskifte selv om prøver stort sett har vært "fine".
Symptomene jeg har vært mest plaget med er utmattelse og svært trett, får på en måte aldri nok søvn. Jeg føler meg like trett når jeg står opp om morgenen.
Jeg har i disse årene gått på Levaxin,150 mg daglig og 300 mg en dag i uken.
Har forsøkt å forklare at jeg ikke føler meg slik jeg var før jeg fikk problemer med stoffskifte men har ikke følt jeg har blitt hørt egentlig så lenge mine prøver er ok. Etter bare få år så gav jeg litt opp. Da hadde jeg snakket meg ei dame som var plaget med lavt stoffskifte, hun gikk til spesialist. Hun kunne fortelle at alle hadde det ikke like bra selv om stoffskifteprøvene viser at du har det.
Jeg startet da litt med å medisinere meg selv. Jeg doblet dosen daglig....dvs jeg begynte å ta 300 mg daglig i 6 måneder. Da hadde jeg tatt blodprøver 6 måneder tidligere (tok bare blodprøver 1 gang i året). De siste prøvene var "fine". Jeg kom tilbake til lege etter å ha tatt nye blodprøver etter 1 år og de siste 6 månedene med 300 mg daglig. Dobbel dose i forhold til hva legen ønsket. Prøvene var også denne gangen fine!! Jeg hadde da følt meg mye bedre etter å ha doblet dosen men likevel ble jeg svært forundret når stoffskifte var normalt både ved 150 mg daglig og ved 300 mg daglig. Sa dette selvfølgelig til legen men da ble han sint. Ble fortalt at det var han som var spesialist og at jeg måtte redusere dosen til 150 mg daglig med en gang uansett om prøvene var bra og uansett om jeg følte meg fin. Jeg gjorde som han sa...etter en tid følte jeg meg selvfølgelig ikke fin igjen men prøvene var "fine" da ;-) ...slik de var ved dobbel dose ;-) Fikk ikke flere innkallinger fra denne legen så etter det har jeg forholdt meg til min fastlege. Men jeg mistet all tillit til stoffskifte prøver!!!! Så det er ikke mange prøvene jeg har tatt etter det.
Sikkert mange som spør seg hvorfor jeg doblet dosen istedet for ikke økte gradvis. Jeg hadde jo selvfølgelig ikke nok kunnskap egentlig til å medisinere meg selv (skjønner det nå), i tillegg tenkte jeg slik at det var enklere å doble dosen for så å reduser litt om jeg fikk symptomer på for høyt stoffskifte.
Jeg har etter den tiden fortsatt med å medisinere meg selv. Jeg fikk ikke flere innkallinger til denne legen etter da 6 år. Jeg skulle egentlig gå til ham i 10 år for bla å bli sjekket med tanke på tilbakefall i forhold til kreft.
Jeg har selv følt at selvmedisineringen har gått greit de siste 7 årene. Jeg har gått på dobbel dose høst/vinter mens jeg har redusert på våren om jeg har fått hjertebank. Har på vinteren følt meg veldig mye bedre med 300 mg istedet for 150 mg.
Men denne høsten mistet jeg litt kontroll! Hadde da siden i vår ikke følt meg helt i form. Slitt mye med utmattelse og konstant trett, Så jeg fortsatte med min doble dosering utover sommeren uten egentlig å bli bedre. I høst hadde jeg det svært stressende med lite søvn. Fikk flere symptomer på lavt stoffskifte slik som vektøkning, mer utmattelse, metallsmak i munnen bare for å nevne noen. Uten egentlig å tenke så mye over hva jeg gjorde men i et desperat forsøk på å føle meg bedre slik at jeg i det hele tatt skulle fungere på jobb begynte jeg å ta 450 mg levaxin daglig! I november endte jeg hos min fastlege...da følte jeg meg totalt utbrent. Jeg var sikker på at det var p.g.a det store stresset jeg hadde hatt siden august som var årsaken....var egentlig ikke inne på tanken om at det var noe med stoffskifte. Om det i tilfelle var noe så trodde jeg det var for lavt. MEN det var svært høyt viste det seg. Jeg har i høst gått med mange plager jeg bare har ignorert men ingen av disse var symptomer på for høyt stoffskifte.
Jeg måtte noen uker etter kreftoperasjonen slutte helt med stoffskifte medisiner i ca 6-7 uker...fordi de måtte sjekke ut om kreften hadde spredt seg mer ( det ble påvist spredning til lymfeknutene på halsen) Da fikk jeg mange symptomer på veldig lavt stoffskifte, mange av de samme symptomene jeg hadde nå i høst.
Jeg gikk da fra 450 mg daglig rett med til 150 mg daglig selvfølgelig ;-) Men etter ca 1- 1 1/2 med den gamle dosen lexain ble symptomene svært mye sterkere.
Følte meg svært syk....med kvalme, svimmelhet,konstant tung i hodet, sterk metall smak i munnen, feber, følelse av infeksjon i kroppen, ubehag i brystet, ubehag/smerter oppe på høyre side av magen, utmattelse, økt søvnbehov for å neven noe.
Nå etter over 8 uker med sterk reduksjon av levaxin er jeg fremdeles plaget med mange av symptomene. Spesielt kvalme, uvel i kroppen, smerter i høyre side av magen rett under ribbeina.
Jeg har tatt røntgen av mageregionen uten at det har blitt funnet noe galt.
Jeg lurer da på om det virkelig tar så lang tid å stabilisere stoffskifte? Er det andre her inne som er sterkt plaget med kvalme....og/eller smerter under høyre ribben? Kan det være symptom på for høyt stoffskifte? Lurer også på hvorfor de sterkeste symptomene kom etter reduksjon av levaxin? :-)
Jeg har lest litt her på forumet nå men har ikke klart om hvor lang til det vil ta å få et høyt stoffskifte ned....eller om det kan medføre magesmerter og kvalme over lenger tid. Min fastlege sa jeg kunne ha symptomer flere måneder etter at stoffskifte har stabilisert seg?!
Jeg har en svært flink fastlege som jeg er svært fornøyd med. Jeg føler at han tar meg på alvor. Angrer litt for at jeg ikke har tatt opp litt mer hvordan jeg hadde det tidligere med ham men det ble slik at jeg forholdt meg til den andre legen...etter det gav jeg litt opp.
Min fastlege skjønner at den dosen med levaxin ikke helt passer for meg selv om blodprøvene er fine men først må vi nå få stoffskifte ned så får jeg se hva han forslår etter det. Jeg kommer iallefall aldri til å selvmedisinere meg selv igjen! Fraråder andre også å prøve på det...det kan faktisk gå virkelig galt.
Dette her ble nok en svært lang presentasjon ;-)
Lignende tråder
-
Stemlandklinikken uten amalgam og uten fluor?
Av Lisbeth i forumet Lavt stoffskifte og fluorSvar: 17Siste melding: 18-11-18, 17:22 -
Operert for kreft
Av Tuppelura i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 12Siste melding: 10-08-10, 19:56 -
Operert for kreft i Skjoldbrukskjertelen
Av Torill26 i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 2Siste melding: 07-02-08, 10:14 -
Operert for kreft i skjoldkjertel. Nytt ubehag i halsen
Av sugarfre i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 8Siste melding: 02-03-07, 00:35

Svar med sitat

Bokmerker