Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: Har jeg binyretretthet?
Threaded View
-
30-11-13, 17:15 #1
Har jeg binyretretthet?
Hei,
På forhånd takk til de som vil svare på mitt innlegg, jeg vet at ingen kan svare meg på spørsmålet, men jeg har lest mye på forumet her og ser at det er mange som vet mye og jeg setter stor pris på om noen vil kommentere mine prøvesvar:-)
Jeg ble henvist til endokrinolog og jeg har nå fått svar og han skrev at det er ikke nødvendig med videre utredning på endokrinologisk poliklinkk, men at fastlegen gjerne kan måle kortisol og ACTH ved ett par anledninger. Han skriver videre at dersom kortisol ligger rundt 200 kan pasienten henvises tilbake til Synacthentest for å avkrefte mistanke om binyrebarksvikt.
Jeg har nå fått svar på prøver tatt (to prøver av kortisol og ACTH) og svarene er som følger:
Kortisol 1 måling - 238, 2 måling 250 (ref område 155-600)
ACTH 1 måling - 1.7, 2 måling 2.4 (ref område 2.0-11.6)
Venter nå kommentar fra fastlegen rundt dette, har bare fått oppgitt verdiene over telefon. Så nå lurer jeg veldig på hva dette betyr, er ACTH så lav at det på en måte beviser at det er noe galt med meg? jeg håper nesten det, slik at fastlegen tror på meg når jeg sier at det er noe annet galt enn psykisk.
Setter pris på om noen ønsker å kommentere dersom noen har erfaring på dette med ACTH og kortisol. Kan legge til at mine DHEA og DHEAS også er lavere enn normalområde.
S-DHEA-Sulfat 0.7 ref. 0.8-10.0
S-DHEA 3.3 ref. 5.3-31.7
Hilsen Charlotte
Lignende tråder
-
Hei. Kan jeg ha binyretretthet?
Av Kamille i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 31-10-13, 21:31 -
Hei. Kan jeg ha binyretretthet?
Av Kamille i forumet PresentasjonerSvar: 1Siste melding: 31-10-13, 07:55 -
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
Binyretretthet???
Av Aud. i forumet DagbokerSvar: 12Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
Har jeg binyretretthet?
Av Gekko i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 25-03-10, 10:20

Svar med sitat

Bokmerker