Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Skolemat til barna
Threaded View
-
20-11-13, 12:29 #4
Sv: Skolemat til barna
Jeg har alltid vært en tilhenger av at skolebarna skal bli servert varm lunsj på skolen her i landet, og har ment at vi er noen sinker i så måte, i forhold til andre land. Innser jo nå at jeg har vært fryktelig naiv. I verste fall blir det jo galskap satt i system. Hva hvis de store selskapene får avtaler med staten om å levere mat, sånne som Nestle eller Kraft Foods...
Det har jo vært skolefrukt ordning da, men den blir det vel slutt på etter hva jeg har forstått. Like greit for min del. Var tidligere medlem av denne ordningen, men etter at vi fant gjenglemt frukt i skolesekken som hadde ligget der over juleferien, og var enda like fin, så fikk jeg betenkeligheter. Vanlig frukt råtner jo etter noen uker? Det ble til at vi kjøpte økologisk frukt og sendte med matpakka istedenfor.
Danmark derimot synes jeg virkelig er på riktig vei. De er verdensmestere når det gjelder økologisk mat!! Bare hør her:
"Innen 2015 skal 90 prosent av all mat som serveres sykehuspasienter, skole- og barnehagebarn, offentlig ansatte og eldre i den danske hovedstaden, være økologisk dyrket. Madhuset har til nå bistått nesten 1000 institusjonskjøkkener i å legge om, og allerede er 75 prosent av maten i den danske hovedstadens offentlige bespisning økologisk." WOW!!
«For fem år siden satte politikerne foten ned», sier Anya Hultberg. «Da hadde flere av byens storkjøkken utviklet seg til rene ferdigmatfabrikker.» Økologikonsulenten ved København Madhus forteller om kjøkkenpersonell som ikke gjorde annet enn å klippe poser, og om offentlige måltider som var redusert til lite annet enn en funksjon.
Det er heeeelt motsatt av det vi driver med i Norge. Her legger vi ned stadig flere kjøkken på institusjonene og satser nettopp på "ferdigmatfabrikker"
Jeg har hørt fra eldre på sykehjem og eldresenter at all maten de får kommer i poser som varmes opp, og all maten er most, altså en slags purè. Av den grunn at alle skal klare å spise den. Det er virkelig fælt!!
"Og mens tre av fire dansker støtter regjeringens omlegging av offentlige kjøkkener, synes bare én av åtte nordmenn det er viktig at maten de spiser er økologisk."
Hmm.... Ikke bra
Her sitter vi altså fremdeles og diskuterer hvorvidt økologisk mat virkelig ER sunnere enn konvensjonelt dyrket mat, mens danskene snart er i mål
http://www.aftenposteninnsikt.no/4-a...-verdensmesterHypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
Lignende tråder
-
Tenk om du ikke fikk lov å klemme barna dine
Av Vigdis i forumet Biblioteket / Diverse artiklerSvar: 1Siste melding: 27-05-13, 19:39 -
Gubben dro fra meg og barna,med di ordene : jeg flytter ...
Av marimat i forumet Familielivet med stoffskiftesykdomSvar: 26Siste melding: 29-04-10, 15:04 -
Barna med lavt stoffskifte
Av Siven i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 9Siste melding: 29-12-09, 08:48 -
Barna i behandling
Av Lulu i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 4Siste melding: 04-12-09, 08:20

Svar med sitat

Bokmerker