Kort fortalt så skadet jeg skjoldbruskkjertelen i en trafikkulykke da jeg var 16. Skaden ble fulgt opp med prøver på stoffskiftet, men jeg har jo ingen tall på hvordan stoffskiftet var før ulykken. De første mnd etter ulykken la jeg på meg 12 kg, så raskt at jeg fikk strekkmerker på nesten hele kroppen. Jeg begynte samtidig på p-piller, noe legen mente forklarte vektøkningen. TSH-verdiene mine lå innenfor normalområdet, det er alt jeg fikk vite. Jeg sluttet på pillen etter en stund, men vekta gikk ikke ned før jeg bestemte meg for en knallhard slankekur.

Siden den tid har jeg vært plaget med:

Smerter i kroppen, spesielt nakken
Søvnproblemer
Tretthet
Vekslende energinivå
Nedstemthet
Konsentrasjonsvansker
Glemsomhet
Ordletingsvansker
Mage/tarmproblemer (oppblåsthet/diarè/forstoppelse/hyppig avføring)
I perioder trykkfølelse nederst i halsen
Ofte syk
Akne
Tørr hud på kroppen
Tørt hår som vokser sakte (4-5 mm i mnd, jeg har målt over en lang periode)
Hjerterytmeforstyrrelser
Svimmelhet
Virus på balansenerven flere ganger
Hodepine
Uregelmessig menstruasjon (i perioder på noen år)
Kribling i leggene
Fryser lett, og har vanskelig for å få varmen i meg igjen dersom jeg blir skikkelig kald
Tiltaksløs og vanskelig for å holde fokus
Laktose- og hveteintoleranse
Allergi mot midd, dyr og pollen
Astma

Sikkert mange flere små, rare symptomer som man ikke tenker over, fordi man bare har lært seg å leve med.

Ble tilslutt så syk for 2 år siden at jeg ikke klarte noenting, etter 4,5 mnd med "det er nok bare stress" fra fastlegen, ble det endelig tatt blodprøver. Disse viste en gjenstridig mycoplasmainfeksjon, som visstnok forklarte alle symptomene, i følge legen.

Fikk en heftig antibiotikakur, som ikke gjorde noen særlig forskjell, det ble lettere å puste, det er det eneste.

Etter mange andre undersøkelser, deriblant blodprøver av stoffskiftet, fikk jeg diagnosen ME.

Slo meg etterhvert til ro med dette, og har opplevd noe bedring ved å endre kostholdet til mer lavkarbo (er ikke helt fanatisk, men prøver å spise "ren" mat, og minst mulig ferdigretter).

Men de siste ukene har jeg vært så trøtt at jeg ikke føler meg våken i det hele tatt i løpet av dagen. Samtidig en sterk følelse av å ha noe som presser på inni halsen, helt nederst i halsen. Hjerterytmeforstyrrelsene har tatt seg opp igjen, etter en ganske god periode. Fryser mye, og får i løpet av dagen en rar fornemmelse av at jeg har kalde og varme partier om hverandre i ansiktet. Høres sikkert rart ut, men jeg kan ikke forklare det på noen annen måte.

Blodverdiene mine ligger som sagt innenfor normalområdet, dette er de siste som ble tatt i forbindelse med ME-utredningen:

Anti-TPO 23 ref: <50
FT4 18 ref: 9-22
TSH 2,16 ref: 0,20-4,30

Er det noen som kan si sin mening om jeg er helt på jordet når jeg lurer på om det kan være noe galt med stoffskiftet mitt, og kanskje ikke ME i det hele tatt?