Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Aspartam igjen
Threaded View
-
24-09-13, 13:16 #4
Sv: Aspartam igjen
Og så ser dobbeltblinde studier glatt bort fra at vi ikke er like. Det som en person tåler kan være gift for en annen person (vel, vanligvis ikke så sterkt da, men toleransen er iallfall veldig forskjellig - ikke rart siden vi er genetisk forskjellige helt ned på enzymnivå). I tillegg er det ikke til å unngå å forstå at en del cola-drikker er sterkt vanedannende, og at mange ser ut til å ha lave sperrer for å drikke sukkerfri brus ... for den er jo "sukkerfri" ikke sant? Og "noe må man da kunne unne seg"... osv. Jeg hører aldri om folk som drikker 2-3 liter 7up light daglig. Men snakker man om pepsi max/cola zero skal man ikke langt for å finne dem.
Når det gjelder aspartam så er det vanskelig å skille skitt og kanel mhp forskning. Det er vel ingen tvil om at industrien har lagt inn sterkt press for å få bruke denne søtningen. Det er heller ingen tvil om at de fleste studier kun går på kortvarig giftighet, ikke på langvarig bruk og/eller cocktaileffekten.
Det som derimot ER sikkert er at verken aspartam eller brus er noen nødvendighet for oss og at kroppen vår sannsynligvis har et svakere forsvar mot "nystoffer" enn mot forbindelser vi har brukt i mat i årevis (les mat laget av råvarer, ikke framstilt på et laboratorium) og at det derfor er større grunn til å utvise forsiktighet (les måtehold) i omgang med disse. Jeg er ikke tilhenger av at tvilen skal komme tiltalte til gode når det er snakk om å innføre "nye" matvarer...Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Aspartam
Av Aud Jorun i forumet MeningsmålingerSvar: 6Siste melding: 18-01-11, 19:00 -
hei da va d på 'an igjen...
Av Christine84 i forumet PresentasjonerSvar: 0Siste melding: 14-11-07, 22:54 -
Aspartam og andre farlige stoffer
Av Stina i forumet Helbred og kostholdSvar: 11Siste melding: 17-04-07, 10:52 -
ME...igjen!
Av Maia i forumet Myalgisk encefalopati (ME)Svar: 2Siste melding: 23-01-07, 17:20

Svar med sitat
Bokmerker