Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Mine spørsmål til dere er som følger:

1. Er det korrekt som endokrinologen sier at " Armour ... - da dette ikke er et godkjent legemiddel i Norge". Hva sier dere om uregistrerte legemidler, er de " ikke godkjent"?

2. Kan en vanlig fastlege miste bevilgningen av å utstede resepter på registreringsfritak?

3. Er det mer galt å skrive ut en resept på Thyroid enn Levaxin for en fastelge? Begge medikamenter skal jo kurere samme sykdom?

4. Finnes det i Norge et et tribunal for leger, som i England, det som kalles GMC? Som kan stille leger mot veggen? Som hvis de skriver ut for mange registreringsfritakspliktige medisiner? Eller gjøres det, om det gjøres av nevnte grunn, av fylkeslegen?

5. Hvor mange andre lignende tilfeller finnes i legepraksis i dag? Da jeg nekter at tro på, at det jeg har opplevet her er et isoleret tilfelle.

Jeg er takknemlig for utfyllende svar[/INDENT]

Da har jeg fått svar fra Statens Legemiddelverk!

"Vigdis XXXX

Svarene på dine spørsmål er følgende:

1. Uregistrerte legemidler er ikke godkjente i Norge, det vil si at disse legemidlene ikke har markedsføringstillatelse. De legemidlene du finner i ”Felleskatalogen” har markedsføringstillatelse. Disse produktene er vurdert på grunnlag av kvalitet, sikkerhet og effekt. Dersom en lege mener at det for en bestemt pasient er medisinsk behov for å benytte et legemiddel som ikke er markedsført i Norge, kan legen etter sitt beste skjønn søke om å bruke et slikt produkt (søknad om godkjenningsfritak). Det forutsettes at legen har tilstrekkelig kunnskap om produktet som forskrives slik at vedkommende kan vurdere forsvarligheten av forskrivningen. Legen påtar seg i et slikt tilfelle et særlig ansvar overfor pasienten, noe også pasienten bør være kjent med.
    ...
  2. Fastlegen vil ikke miste sin autorisasjon bare på grunn av reseptene; en slik reaksjon fra Helsetilsynet vil i tilfelle basere seg på en helhetlig vurdering av legens praksis, herunder forskrivningen. Som det framgår av punkt 1 påtar legen seg et særlig ansvar, hvilket kan innebære større risiko for at legen gjør feil vurderinger. Resepter på godkjenningsfritak sendes imidlertid ikke uten videre til fylkesmannen (her: fylkeslegen).
    ...
  3. Det er ikke i seg sjøl galt å skrive ut Thyroid. Som det framgår ovenfor skal imidlertid i første rekke de markedsførte produktene benyttes dersom produktene har tilsvarende anvendelse. Det må være en medisinsk begrunnelse for å benytte et produkt som ikke er markedsført.
    ...
  4. Det finnes ikke et slikt tribunal. Det er fylkeslegen/Helsetilsynet, slik du antyder, som har denne rollen.
    ...
  5. Jeg er ikke helt sikker på hva du sikter til her, men svarene ovenfor har forhåpentligvis belyst det du etterspør.

Med vennlig hilsen | Best regards
XXXXX XXXXX
seksjonssjef | Head of section
Statens legemiddelverk
Norwegian Medicines Agency
Tlf. + 47 22 16 84 20
Faks + 47 22 89 77 99
-----------------------------------------------------
Sven Oftedals vei 8, N-0950 Oslo, Norway
-----------------------------------------------------