Viser søkeresultater 1 til 10 av 45

Threaded View

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Standard Sv: Struma og Hashimoto. Noen erfaringer..?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    ..

Hvad er min pointe? Min pointe er følgende: måling af jod i døgnurin burde være standard ved autoimmun thyreoideasygdom!

Hvorfor?

Fordi det ser ud til, at jodmangel sideløbende med autoimmun thyreoideasygdom hæmmer effekten af behandling og fremmer udviklingen af cyster/knuder.

Jeg har svært ved at ignorere tanken om, at tilskud af jod gavner for folk med autoimmun thyreoideasygdom og jodmangel.
    Lider de af jodmangel, bør de teste tilskud af jod uanset at de har Hashimoto's. Det er jo ikke cyankalium og man dør ikke af det,
    hvis det skulle vise sig at enkelte (individuelt) ikke tåler jod, trods ellers jodmangel.
    Derimod kan det hjælpe stort og betydeligt, såfremt kroppen reagerer positivt og behandlingseffekten øges (som hos Stølen).

Det er så tilpas vigtigt (fremgår ikke mindst af Støllens kommentarer), at en generel advarsel mod jod til folk med Hashimoto's er forkert
    og burde erstattes med information og opfordring til, at de forlanger måling af jod i døgnurin før der tages stilling til tilskud af jod eller ikke.

Risikoen med "for meget" eller "for lidt" (afhængigt af den personlige jod-status) er simpelthen for stor og det ser altså ud til, at uanset død eller levende kirtel -
    skal niveauet af jod i kroppen opretholdes på rette niveau for at både behandling (Levaxin/Thyroid) skal virke
    og for at begrænse udvikling eller ekspansion af knuder (her ikke kræft) i skjoldbruskkirtlen og måske også andre steder i kroppen (her eksempel fibrocystic breast condition).
    Jeg tror jeg skal få rekvisisjon til dette ved neste legebesøk - syns faktisk jeg burde vært et mye bedre sted nå -
    men; jeg tror ikke det er thyroid sin "skyld" at jeg ikke har hatt bedre progresjon...
    det er en missing link eller to og jeg må prøve og få legen til og hjelpe meg og finne den(dem)
    Sist endret av Kevlin; 29-05-13 kl 17:44
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. Forvirring, forvrengte sanseinntrykk?
    Av Hsn i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 26
    Siste melding: 20-08-10, 18:55

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn