Fotnote [10]

Når en pasient kommer inn med depresjon, undersøker jeg alltid pasienten først for en evt underfunksjon av skjoldbruskkjertelen. Å ha en underfungerende skjoldbruskkjertel er ikke det samme som å si at pasientens hormonverdier befinner seg “utenfor det normale området”. Der er en optimal sone innenfor selve “normalområdet”, hvor jeg finner mine sunneste pasienter. Hvis skjoldbruskkjertelens funksjon befinner seg i nærheten av eller innenfor denne sonen, men depresjonen allikevel fortsetter, da søker jeg etter andre behandlingsmuligheter med sikte på å støtte verdier av neurotransmittere:

• For serotonin (det beroligende) support Tryptofan eller 5-Hydroxytryptophan (5-HTP) hvis pasienten ikke allerede er i behandling med SSRI-antidepressiver. (SSRI`s interagerer med Tryptophan eller 5-HTP ved å heve nivåer til altfor høye). Jeg doserer pasientene med Tryptophan eller 5-Hydroxytryptophan (5-HTP) ved å starte på en lav dose om morgenen, midt på dagen eller om kvelden som søvn-support. Denne behandlingen er særlig effektiv ved tvangsnevroser, (OCD), forutsatt at den pågjeldende pasienten ikke i forveien er i behandling med legemidler av type SSRI. Typisk dosering, (etter gradvis økning og kontoll for evt bivirkninger); kan være f.eks.: morgen; 50 mg 5-HTP; ettermidddag; 50 mg 5-HTP; sengetid eller litt før: 200-300 mg 5-HTP.

• For støtte av Dopamin og Norepinephrin (det stimulerende): aminosyren L-Tyrosine er vanligst mest effektiv hos pasienter med velfungerende skjoldbruskkjertel. Typisk daglig dose kan være 1-2 kapsler (à 500 mg) om morgenen og en kapsel tidlig på ettermiddagen.