Hej Ronny

Det virker som om du er ved at udvikle en "subklinisk" Hashimoto's (autoimmun hypothyreose), der endnu ikke har ført til en varig funktionstab i skjoldbruskkirtlen. Flere af dine hvide blodlegemer befinder sig tæt på den øverste max-grænse for "normalområdet", hvilket også tyder på at der er "gang i noget" i din krop.

Dit blod - set ud fra mønsteret i resultater af dine thyreoidea-relaterede prøver - burde undersøges med henblik på heterofile antistoffer idet tilstedeværelse af disse antistoffer interfererer med de fleste alment anvendte blodanalyser, så resultater bliver forvrænget, hvorfor der skal anvendes andre analysetyper for at få sande resultater frem.

Har du ingen heterofile antistoffer, da bør alle blodprøver gentages med tillæg af en prøve for Thyrotrophin-receptor-antistoffer (TRAS) for at udelukke, om dit TSH kunne være autoimmunt overstimuleret til at fremme produktionen af mere T4 og T3 end din krop har brug for, og som kan give adskillige symptomer på hormonoverdose. Netop det er vigtigt at fastslå selv om du ikke har FT4 og FT3 over normaltområdet, fordi dette uanset - er både dit FT4 og FT3 for høje til at passe med det høje TSH du har.

Med TSH på 4,6 dvs. fire decimaler over normalområdet burde FT4 og FT3 være langt lavere, så det vigtigt at enten udelukke eller bekræfte om det er TSH-antistoffer som kunstigt forhøjer dit TSH og dermed tvinger skjoldbruskkirtlen til at producere for meget (i forhold til behovet) thyreoideahormoner, selv om fortsat indenfor normalområdet. Men det kan hurtigt ændre sig og endda stige, hvis disse TSH-antistoffer accelererer. Det er derfor at det er så vigtigt at undersøger om de overhovedet er der, før du kan komme videre i retning af en korrekt diagnose.

Hvis du ikke havde TPO-antistoffer, ville jeg nok tillade mig at tænke på en mulig TSH-producerende knude i hypofysen, hvilket ville få den til at udsondre for meget TSH. Men du har TPO-antistoffer, så det er ikke det første jeg tænker på i dit tilfælde. Der er også andre medfødte forhold som først kommer til udtryk i voksenalderen, som resistens til TSH, eller defekter i TSH-receptorer, eller thyroglobulindefekter, som alle kan give lignende mønster i blodprøveresultater som dine, men med tanke på dine TPO-antistoffer tror jeg ikke at det behøver være det første man udreder for.

Og når vi taler om diagnose, da er der no way in hell, at du kan komme videre med det projekt ved hjælp af læger, der ikke finder det værd at udrede videre det tydelige misforhold mellem dit TSH og de øvrige thyreoideahormoner. At sende vanskelige at udrede årsags/symptom forhold til psykiater er - i min bog - lægernes ultimative nederlag. Der er dog en lille chance (ironisk ment), hvis din tilstand forværres og dette vil kunne afspejles i dine blodprøveresultater, men denne udvikling kan tage en menneskealder, tillige med at dette kræver at du får det endnu værre end du allerede har. Så når du taler om at du har så mye bra på gang i livet, så utrolig synd at helsa skal slite, kan jeg kun sige at det kan blive meget værre endnu, og hvis du har dig dit liv kært - begynder du allerede nu tænke i nye baner og søge lægehjælp andre steder end du er vant til.

Der er nogle få helhedsmedicinske klinikker, fortrinsvis i Oslo som mange på dette forum har opsøgt i tidens løb. Den ene klinik nærmest kører på fælgene så meget søgt den er af så mange patienter og har lange ventetider, mens en anden stor klinik er meget kommerciel, følger samme TSH-parametre for vurdering/diagnose af hypothyreose, som offentlige fastleger, og trækker behandlingerne ud i årevis (mener jeg). Personligt, hvis jeg eller en af mine var i situation som din - ville jeg tage telefonen i morgen og ringe dr. Siri Aabel (-> se link) hos Green Doctors og høre hvad hun synes om dit tilfælde. Konsultationspriser er rimelige og hun er ret berømt for at gøre fælles front med sine patienter, har jeg ladet mig fortælle. Det ville være en god begyndelse, fordi jeg tror ikke at du kommer videre med den offentlige lægehjælp.

Specielt i dit tilfælde, dvs. inden helbredet, hormonerne og tilværelsen, tilsammen bliver til en stenhård knude, vanskelig at løse op hvis overhovedet, for selv de dygtigste læger. Time is of the essence here, også i den grad!

Det kan godt være, at for en "nybegynder" lyder "det hele" indviklet og indforstået, så spørg bare...

Lykke til!