Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Noget som jeg ville have gjort, hvis jeg var i samme situation som du: jeg ville smøre en plet på størrelse med 2x2 cm med Lugol's solution 2% (fra UK), på den indre side af egen og barnets underarm, tæt på albuen. Hvis pletten ikke forsvinder inden der er gået 24 timer, der er alt i orden og man behøver ikke tænke på jodmangel mere. Hvis pletten derimod begynder at blegne i tiden mellem 12 og 24 timer fra den er blevet malet på - tyder det på en middelgrad af jodmangel, dvs. der ikke jod nok til alle kroppens funktioner hos moderen, eller barnet, eller dem begge. Forsvinder pletten allerede inden 12 timer, der er jodmangel alvorlig. Jodmangel i forskellige grad kan give netop mistrivsel hos småbørn (og alle andre) i en grad, der er proportionel til graden af jodmangel, og kan give en del af de symptomer du netop beskriver, fordi kroppen bruger jod til langt mere end blot thyreoideahormoner, og uanset hvor meget hydrocortison man pøser på - vil man aldrig slippe helt for binyretræthed, hvis man har jodmangel...

Håber det bedste for dig og din baby.
Dette med jod var meget interessant. Dette skal jeg få sjekket på begge de minste barna mine. Kan man gi jod til så små?
Har også en sønn på 10 år som har fått påvist TSH på 4,5 men ellers normale verdier av T3 og T4. Kan dette skyldes jod mangel også da? Det har jeg ikke tenkt på.