Det er absolutt ingen av oss her inne som ønsker vi var syke, og konsentrasjon og ork er ting vi alle sliter med. Det er en del av det og være stoffskiftesyk, dessverre.
Jeg tror jeg kan garantere deg at samtlige her inne skulle ønsket vi var friske, men som med andre auto-immune sykdommer (anti-TPO over 1300 tilsier at du har den autoimmune varianten, Hashimoto), så er dette en sykdom man ikke blir kvitt. Målet er hele tiden, iallefall for meg, og leve best mulig og ha høyest mulig livskvalitet selv om jeg har sykdommer.

Når det gjelder og lese seg opp på egen sykdom, så vil jeg gå så langt som og si at om du skal ha et håp om og få tilbake mer av livskvaliteten, så er det en absolutt nødvendighet og lære om sykdommen. Stoffskiftet er komplekst, og det påvirker det absolutt meste i kroppen vår. Det er ingen som forventer at du skal lære alt på en gang; jeg lærer enda jeg.
Det er alt for mange leger som kan alt for lite om stoffskiftet, og det er vi som pasienter som lider når vi ikke får optimal behandling.

Alternative medisiner, skriver du. Hverken Liothyronin eller naturthyroid er det jeg vil kalle alternative medisiner.
Naturthyroid er den behandlingen som har blitt brukt siden 1890 tror jeg det var, mens Levaksin er en ny kunstig medisin som kun gir oss FT4. Naturthyroid gir oss alt det en frisk kjertel produserer og dermed er vi straks mye nærmere og føle oss bedre. Liothyronin er kun kunstig T3.

Jeg har etter flere års masing endelig fått naturthyroid av legen, og selv etter svært kort tid på naturthyroid opplever jeg at jeg bl.a har blitt klarere i hodet, jeg sover bedre og ikke minst; jeg våkner helt uthvilt. Humøret blir selvsagt også bedre når man kjenner det endelig, etter flere år der jeg har blitt dårligere og dårligere, går rette veien.

Ellers vil jeg si at om du ikke har fått sjekket det, så bør du få sjekket d-vitaminer, ferritin og B12.

Kostholdet alene kan ikke hjelpe når man er stoffskiftesyk og har i tillegg antistoffer. Man er avhengig av og få tilført stoffskiftehormon resten av livet.
Men helt klart; mange av oss her inne har opplevd at det og kutte gluten er svært positivt. For noen er også melk noe de profitterer på og fjerne fra menyen.
Jeg er en av de mange som lever lavkarbo, da lever jeg naturlig glutenfritt siden korn er alt for karbohydratrikt til at det passer inn i et lavkarbokosthold.