Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: Nyoperert. Knutestruma.
Threaded View
-
13-04-13, 21:16 #1
Nyoperert. Knutestruma.
Hei! På grunn av en lang sykehistorie er jeg klimaflyktning og bor nå i Spania. Spanske leger konstaterte at min skjold(brusk)kjertel var gjennomvokst og ødelagt av små og store knuter. Kjertelen hadde blitt så stor som en voksen manns knyttneve og hadde lagt seg rundt spiserøret og luftrøret. Foruten kjente hypothyreose-symptomer, som bl.a. energiløshet og søvnproblemer, hadde jeg derfor pusteproblemer og en kronisk irritert hals.
Det er elleve dager siden operasjonen på HdT, som tok tre timer. Hele skjoldkjertelen ble fjernet. Det ser ut til at alt har gått bra hittil, og etter to dager begynte jeg med Levothyroxin (Eutyrox); 50 mikrogram/d. Det er vel i alle tilfelle altfor tidlig å vente noen bedring av allmenntilstanden etter så kort tid. Og jeg fryser like mye som før. Når jeg sitter stille, må jeg sørge for å pakke meg inn i pledd, selv om det er 23 - 24 grader varmt i rommet. (Vi er for øvrig heldige som allerede nå har dagtemperaturer på 24 - 25 grader, og sola skinner fra en skyfri himmel).
I Norge hadde jeg berøring med legers syn på tabellbaserte normverdier for hormonnivåer, kontra individuelle behov, og er dessverre såpass fordomsfullt innstilt at jeg ikke forventer at spanske leger er stort annerledes. Men, kanskje? Vel, vi får se, men det jeg lurer på er hvordan jeg nå som nyoperert best bør innrette meg for hurtigst mulig å komme i form. Hva med matvarer og kosttilskudd, f.eks? Jeg skal ha en konsultasjon med endokrinolog den 24/4 og håper intenst at hun da øker dosen umiddelbart. 50 mikrogram er vel ingen ting for en voksen mann på 75 kg? Jeg får legge til at alderen er 71 og blodtrykket 120/70, med hvilepuls 50.
GilleedbSist endret av Gilleedb; 13-04-13 kl 21:50
Lignende tråder
-
Relativt nyoperert og mange spørsmål
Av Hege83 i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 4Siste melding: 28-11-12, 09:15 -
Nyoperert, min erfaring.
Av iviv i forumet OperasjonssalenSvar: 0Siste melding: 13-01-11, 21:55 -
Nyoperert og nettopp fjernet hele kjertelen
Av Bastian i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 36Siste melding: 10-01-11, 12:11 -
Nyoperert
Av rutta3 i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 4Siste melding: 17-11-09, 11:21 -
Nyoperert..
Av Hege i forumet OperasjonssalenSvar: 6Siste melding: 06-04-05, 22:18

Svar med sitat

Bokmerker