Ikke akkurat nydiagnostisert lenger.
Men faktisk ... *kjenner etter* ... ganske bra?

Siden sist har jeg vært innom det meste av vitaminer/mineraler og bøttevis av kosttilskudd. Noe har virket bra, noe har ikke virket. Ja, og så lever jeg strengt glutenholdig-korn-fritt. Det gjør jeg først og fremst fordi jeg får bihulebetennelse av å spise korn ... fant jeg ut - og dernest på grunn av sammenhengen hashimotos - hveteintoleranse..

Av tilskuddshøydepunkter for meg kan jeg si:
- jod&selen. Førte iallfall ikke til økte antistoffer for meg. Jeg gikk på selen i lang tid før jod. Selen trengs mange steder i stoffskiftehormonomsetningen. (Viktig å huske at supplementering av jod kan øke TSH - for min del skjedde dette uten hypo-symptomer.)
- ultraclear plus ph. Et detoxprodukt som har hjulpet meg å redusere forhøyet ASAT/ALAT (leververdier - leveren er som kjent viktig for omdanningen av stoffskiftehormoner)
- mariatistel - også effektiv for leveren.
- d-vitaminer. D-vitaminene trengs på cellenivå for å få hormonene koblet til reseptorene (mener jeg å huske) og er viktig for immunforsvaret. Den enkleste måten å skape grobunn for autoimmune sykdommer er for lite d-vitamin.
- magnesium. Magnesium er i bruk i mange prosesser i kroppen, jeg har dessuten lest at hypo-pasienter har overdrevent tap av magnesium så jeg fyller etter. I tillegg får jeg mye lettere fysiske spenninger i musklene uten ekstra magnesium har jeg erfart etter hvert.
- glutamin. En aminosyre som jeg brukte i en lengre periode for å bygge opp en ødelagt tarmslimhinne.
- kveldsmedisinering. Det har jeg holdt på med lenge, og er det som gir meg best søvn.

Og i denne perioden har antistoffene mine falt både relativt raskt og mye. Nå er de målbare ved lab'en her i Østfold (sist 688 - som tidligere bare har målt ">1300" ref 0-60) og godt på vei ned på Aker-målingene som er mye mer nøyaktige (sist 105 ref: <35). Det gode resultatet har ført til at jeg - i samråd med legen, selvfølgelig, har bestemt å forsøke å redusere erfaen sånn at jeg skal få synlig TSH. Jeg ønsker dette for å se om det er noe liv å spore i kjertelen. Legen mener at jeg ikke har noen større risiko for å øke antistoffene så vi prøver nå mot sommeren. Dette vil jeg gjøre med mikrosteg. Har begynt med å kutte ut siste, homeopatiske rest av levaxin (brukte 25µg hver 4. dag) fra dagsdosen. Skal holde dette iallfall i 2-3 uker før jeg vurderer om jeg skal barbere 15mg fra mine daglige 135mg erfa. Han advarte meg om at det kunne bli ubehagelig, og at jeg nok måtte være forberedt på at det ikke ville komme "liv over natta".... Så det blir en balansegang - hvor langt skal man ev. la det gå. Vel. Den tid den sorg. Jeg fikk iallfall med et ekstra blodprøveark med "kopi pasient" skrevet inn, sånn at jeg kan ta en "egenkontroll" underveis. (Jeg har visst gjort meg selv en bjørnetjeneste gjennom å reklamere for legen "min" i sin tid ... har jo blitt vanskelig å få time, jo... )