Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Tråd: Protein kan forgifte os
Threaded View
-
09-05-12, 07:08 #1
Protein kan forgifte os
Protein kan forgifte os...læste jeg i avisen i går...
Ny forskning tyder på, at for meget protein kan gøre os alvorligt syge, skriver journalisten videre...
Jagten på opklaringen af, hvilken "ny forskning" har fundet protein giftigt, førte mig til.... Norge!
"Hvis vi spiser for mye proteiner, kan det være veldig usunt. Vi kan faktisk bli forgiftet, mener norsk forsker. Det er hypotesen til professor Åshild Krogdahl ved Norges veterinærhøgskole. Hun baserer seg på observasjoner av laks og kylling, og ønsker å gjøre forsøk på gris og etter hvert på mennesker. Når vi fordøyer protein, blir aminosyrene i proteinet spaltet i fordøyelsen og kommer ut som ammoniakk i den andre enden. Ammoniakk er en gift – det er jo ingen nyhet. Vi passer for eksempel på at barn ikke spiser vaskemidler med ammoniakk. (...)
Ernæringsprofessoren synes det er underlig at det er forsket så lite på ekstremt høyt inntakt av protein – særlig i disse tider hvor selvoppnevnte kostholdseksperter forsøker å få hele befolkningen over på lavkarbo- og høyproteinkosthold.
– Alle vet at ammoniakkforgiftning kan være svært alvorlig. Vi vet også at de organene i kroppen som avgifter og kvitter seg med avfallstoffer - lever og nyrer - arbeider på høygir for å få ut amoniakken. Giften må svært fort ut, dette har høyprioritet for kroppen.
– Når vi får inn et dyr med lever- eller nyresykdom her på Veterinærhøgskolen, er det første vi gjør å sette dyret på en lavproteindiett. Det samme gjør leger med pasienter som har sykdom i lever eller nyrer, påpeker Krogdahl.
– Likevel roper vi ikke varsko når store deler av befolkningen, inkludert barn, legger om kostholdet drastisk slik at de spiser veldig mye mer proteiner og veldig mye mindre karbohydrater.
– Lavkarbobølgen et stortstilt medisinsk eksperiment med folkehelsa. Ingen vet hva følgene blir om tjue år, mener hun." Læs artiklen på Forskning.no
Denne gode ernæringsprofessor burde nok holde sig til sine laks og kyllinger... men når angreb på lavkarbo er i den grad på mode, kan det være svært at modstå fristelsen for at gøre sig bemærket som... forsker! Offentligt ansat forsker, der selvfølgeligt støtter om de offentlige kostanbefalinger: "masser af kulhydrater, lavprotein og fedtfattigt".
OK. Hvad er der så galt med proteiner i kosten, og denne giftige ammoniak?
Der er ikke noget galt.
Der har aldrig været noget galt med proteiner i kosten.
Jeg ved ikke så meget om laks og kyllinger, men jeg ved lidt om menneskekroppen og dennes indretning til spaltning af proteiner.
Artiklen vildleder den godtroende læser til at tro, at protein spaltes alene til ammoniak. Det er ikke korrekt. Først og fremmest spaltes protein til enkelte aminosyrer, der spaltes videre til flere stoffer der bliver til nye aminosyrer, eller til ketonstoffer, eller til glukose, til energi osv. og først når alle formål med protein opfyldes, omdannes resten ganske korrekt - til ammoniak. Det er også korrekt, at ammoniak er giftig, hvis det får lov til, frit at flyde rundt i kroppen, men som sagt - ved ikke om laks og kyllinger - men menneskekroppen er så finurligt indrettet, at i leveren bor der fem nyttige lever-enzymer: Carbamoyl Phosphate Synthetase, Ornithine Transcarbamylase (også kaldt for Ornithine Carbamoyltransferase), Argininosuccinate Synthetase, Argininosuccinate Lyase og Arginase. Alle disse fem lever-enzymer arbejder alle døgnets timer med at omdanne ammoniak til.... urinstof (Urea). Urinstof udskilles fra kroppen med urinen, men ikke et ord om det er nævnt i artiklen. Tværtimod er artiklen forfattet som om ammoniak ophobes i kroppen over tid, til omfanget når en kritisk masse, og man... bliver syg.
Det er ganske korrekt, at såfremt der akut ophobes fri ammoniak i kroppen, vil kroppen blive alvorlig syg (opkastning, åndedrætsbesvær, træthed, desorientering, kramper, og i hjernen hjerneskader, koma og værre, som følge af ammoniak-induceret "hepatisk encephalopati"). Men det kan kun ske såfremt et eller flere af disse fem lever-enzymer mangler, og i så fald - kan kroppen slet ikke tåle nogen form for protein, uanset hvor beskeden en mængde det er. Desuden kan kroppen fejle andet med lever og nyrerne, hvilket kan forstyrre omdannelsen af ammoniak til urinstof, eller udskillelsen af urinstof med urinen - men hvad har det at gøre med lever- og nyre-sunde menneskers lavkarbo-kost?
Ingenting!
Nogen gange kan man undres over, hvad regner forskerne (her Åshild Krogdahl) os for....
Jamen hvad med professorens laks og kyllinger?
Jeg kan godt forstå disse laks og kyllinger, at de rynker på næsen af for meget protein i foderet... Det ville jeg også gøre, hvis nogen forsøgte tvangsfodre mig med 3 bøffer morgen, 3 bøffer middag og 3 bøffer aften, alle dage i resten af mit liv! Er det det, som professoren kalder for "lavkarbo"?
Jeg kalder det for idioti - både at æde så meget protein som de stakkels forsøgs-laks og forsøgs-kyllinger forsøges fodret med, til de rammes af ammoniak-forgiftning - og forsøge, på denne baggrund at fremtrylle en "nyhed", der skal skræmme de uvidende fra et sundt kosthold, og mod den statsanbefalet kost bestående af "masser af kulhydrater, lavprotein og fedtfattigt"
I samme artikel siger Krogdahl om de alternative (dvs. andre end de statslige) kosthold-anbefalinger: "– Svært mye av det er ikke basert på uavhengig forskning overhode, eller det bygger på forskning som er utført med mangelfulle metoder. Noen ganger blir alternative kostholdsteorier spredd på grunn av naivitet, andre ganger fordi det er penger å tjene. – Den alternative kostholdsbransjen er blitt en hel industri med bøker og dyre produkter".
Krogdahl glemmer bekvemt, at det er medicinalindustrien som er den mest indbringende i verden, endda foran våbenindustri! Og at den statsanbefalede kost bestående af "masser af kulhydrater, lavprotein og fedtfattigt" masseproducerer sygdomme i stride strømme, alle krævende medicinalindustriens "dyre produkter"... der ikke så gerne ønsker være i konkurrence med de alternative" kosthold, der ikke koster andet end madprisen, men forringer enormt medicinalindustriens indtjening lokalt og på verdensplan.
Det er den virkelige årsag til at krigen mod lavkarbo fortsætter, ikke mindst ved hjælp af nyttige idioter i forsker- og lægekitler.
Pinligt, Åshild Krogdahl! Så pinligt!• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
protein s og c mangler
Av Sture i forumet Medisinsk behandlingSvar: 2Siste melding: 30-07-12, 15:00 -
Protein kan forgifte os
Av Anisa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 6Siste melding: 09-05-12, 22:31

Svar med sitat

Bokmerker