Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa
Hej Anne Ma

Hvorfor stiller du dette spørgsmål? Er det på egne vegne, at du har denne dsikussion med din læge? Eller handler det mere generelt om faren for at komme til at lide under depressionen, når man har stofskifteproblemer i forvejen?

Hvorom alt er, har jeg en meget interessant information om en "alternativ" behandling af depressioner. Denne behandling er så alternativ, at medicinalindustrien kunne tænkes at ville at undertrykke denne oplysning mest muligt..... med her komme den altså:

5-HTP - 5-hydroxytryptofan

5-HTP er en aminosyre, der dannes ud fra aminosyren tryptofan, og omdannes videre til serotonin.

B3-vitamin, B6-vitamin og folinsyre hjælper 5-HTP med at blive omdannet til serotonin i kroppen.

Virkningen af 5-HTP er sammenlignelig med de bedste antidepressive midler, lige så god som lægemidler mod depression, både SSRI-præparaterne ("lykkepillerne") og de ældre midler (tricykliske). Undersøgelser viser god virkning i 69 procent af tilfældene.

Samtidig har de kun få eller ingen bivirkninger. Cirka 5 procent vil kunne få lidt kvalme i begyndelsen. Ã…rsagen til dette er øgning af serotonin i mave-tarm-systemet.

Dosis ved depressioner er fra 100 mg to gange dagligt og op til 150 mg tre gange dagligt.

Ved søvnforstyrrelser 200-300 mg ved sengetid.

Bliver man meget træt, når man tager 5-HTP, har man sandsynligvis ikke brug for det.

5-HTP bliver bedst optaget på tom mave.

Disse oplysninger stammer fra bogen: "Optimum Nutrition for the Mind" af Patrick Holford. Forlaget Piatkus, London 2003. ISBN 0 7499 2213 3 (hardback) eller 0 7499 2398 9 (paperback).
Har lært meget af at følge vores forhenværende, mangeårige Radiodoktors artikler. Havde flere danske læger hafty hans indstilling - havde der afgjort været færre langtidssyge end tilfældet er. Linket til hans artikler er: http://www.dsgnet.dk/ og jeg lægger det også over på "Nyttige links".
Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette
Har du erfaring med 5-HTP selv Anisa?

(Sorry at jeg kupper tråden Anne Ma).
Nej Yvette

Jeg har ingen erfaring med dette eller andre antidepressiva... Derimod har jeg blind tillid til den læge, der havde fundet og viderebragt denne oplysning og når han står inde for det (det gør han jo alene ved at have viderebragt nyheden) - er det nok for mig.

Har man planer om evt. at afprøve denne mulighed, kan jeg ikke forestille mig, at dette stof interferer med thyreoideahormoner.... Stoffet frembringes jo i vores krop af aminosyren Tryptofan i forvejen. At der ikke er "nok" af det til stemningsregulering kan udspringe fra de samme problemer, der evt. er med til at frembringe andre mangelstilstande i kroppen. Derfor, hvis det var mig der havde behov for et tilskud - ville jeg ikke indtage Tryptofan men netop direkte det beskrevne "slutprodukt", hvilket er 5-HTP - 5-hydroxytryptofan , så evt. omsætningsbesvær kunne undgås.

Spørger du fordi du selv plages af noget i den retning?

I en anden tråd så jeg også, at du spurgte til een, der havde anbefalet melatonin - så jeg formoder, at du måske har flere trivselsproblemer end "blot" stofskiftet (som om det ikke var mere end rigeligt )