Hei alle sammen.

Ny bruker, lang og komplisert sykdomshistorie.

Dame i førtiårene. Mye syk hele livet. Feildiagnostisering, feilmedisinering, det er bare psyken og alt det der. Sikkert hørt den før.

Legene har prøvd på noe til å begynne med, men ble ikke fulgt opp i forhold til de prøvene som ikke var bra. Jeg visste for lite selv, stolte på at legene tok tak i det. Jeg tok feil.

Håpet på å bli bedre bare jeg fikk fikset psyken, så har jobbet mye med det, selv om jeg ikke kunne forstå at alle plagene mine kom av "bare psyken". Var periodevis bedre, men har aldri vært bra. De veldig dårlige periodene kommer oftere og varer lenger.

Noe av det jeg har slitt med:

1. slitenhet, tretthet, sovnet alltid sent på natt, alltid dårlig utholdenhet.
  2. alltid vært frossen, må ha innetemperatur på minst 25 grader, dårligere om vinteren når det er kuldegrader.
  3. b12 rundt nedre grenseverdi i minst 25 år, fått noen sprøyter i ny og ne. Skjønte ikke hvor alvorlig det var.
  4. TSH på rundt 5,5 målt for ca 7 år siden. Vi venter og ser, sa legen.
  5. evige luftveisinfeksjoner, astma de senere år.
  6. urinveisinfeksjoner/nyrebekkenbetennelser, også mye smerter mellom infeksjonene.
  7. smerter i muskler og ledd.
  8. alltid dårlig hud hode, hals, bryst og rygg. Tidvis eksem i ansikt og i ører. Legene mente det var akne og rosacea, men det stemmer ikke helt med symptomene.
  9. fikk helt annerledes brunfarge om sommeren for ca 15 år siden. Veldig gylden og fin og har vært det siden. Blir hvitere om vinteren, men aldri blåhvit slik jeg ble da jeg var barn. Også mye pigmentflekker i ansikt og på bryst.
  10. kraftig bekkenløsning under svangerskap og flere år etterpå.
  11. prolaps i ryggen.
  12. plantar facitt (betennelse i sene under foten).
  13. hulplattfot.
  14. siste 3-4 år seriøst utviklet hjernetåke og dårlig hukommelse som bare blir verre og verre.
  15. periodevis mye væske i kroppen.
  16. lavt jernnivå.
  17. periodevis mye vondt magen, oppblåst, vekslende avføring.
  18. diagnostisert med pernisiøs anemi for 7 år siden, skulle hatt regelmessige b12-sprøyter, men ser ut som om sykehus og lege ikke kommuniserte for info kom ikke fram, så ble gående uten.
  19. adhd-utredning, ingen klar diagnose, men ble satt på medisiner for det kunne jo være det. Mer mageproblemer av det.
  20. senebetennelser.
  21. mye hodepine, hoven rundt øynene og tunge øyelokk.
  22. siste 3-4 år merkbart problemer med å svelge, akkurat som jeg hadde en klump i halsen. Flere store muskelknuter eller lymfeknuter på halsen som kom og gikk.
  23. siste 3-4 år mye trykk rundt øyne/nese, rennende nese, kraftig bihulebetennelse hver vår. Er ikke allergisk mot noe av "det vanlige". Skal ta CT av bihuler nå for å få dem sjekket.

Ny lege siste 4-5 år som følger meg litt bedre opp. Da kommer også utviklingen i blodprøvene mine bedre fram. Det er faktisk noe her som ikke stemmer.

Har sluttet å tro at jeg er en hoppende gal hypokonder. Helt "friskmeldt" fra psykiatrien.

B12-sprøyter gjennom 3 år har hjulpet dårlig på verdiene, må ha dem ofte for å komme litt opp. Noe er unormalt, men tregt og vanskelig å finne ut av når man ikke er etter boka.

Anti-tpo på 130 og tsh på ca 4-6 gjennom flere år. Også lavt d-vitamin, folat og ferritin. Begynte på levaxin, D3 og folat i desember 2011. Blodprøvene ble bedre, men ikke formen, unntatt at jeg sov bedre og ble litt mindre frossen de første par månedene. Ble så sykere igjen og fikk lavgradig feber gjennom lang tid og pusteproblemer (tett i brystet og hvesende pust), gikk opp i vekt og fikk enda dårligere hukommelse. Seponerte selv alt av medisiner i april, siden det lignet mye på medisinallergi som jeg har opplevd før. Kan også være at jeg har økt levaxinen for raskt siden jeg har noe restfunksjon, men hadde ingen overdosesymptomer annet enn feberen. Ft4 har umedisinert ligget på rundt 9-10 (ref. 7-16). Medisinert på 75 µg kom ft4 opp i 13 og da var tsh på 1.0 (ref. 0.4-3.5). Er veldig dårlig for tiden, ligger i sofaen, kun ute en gang i uka på legebesøk og butikken.

Skal gjeninnføre en og en type av tabletter for å se om det er noe spesielt jeg reagerer på. Vet at det kan ta lang tid å finne ut av, men umulig å skjønne noe når alt er en lapskaus. Sliter litt med tålmodigheten må jeg si, men klarer ikke å tenke meg fram til noen annen måte å gjøre det på.

Etter 6 uker uten levaxin hadde både tsh, ft4 og ft3 gått ned. Tsh 0.77 (0.4-3.5), ft4 9 (7-16) og ft3 4.2 (3.0-6.0) Merkelig at tsh har gått ned når også ft4 og ft3 har gått ned. Det eneste jeg kan tenke meg at det kan skyldes er at jeg ved siste prøvetaking hadde en ny bihulebetennelse som kan ha påvirket verdiene. Skal derfor ta nye prøver igjen om en ukes tid og skal da avgjøre om jeg skal begynne på levaxin igjen.

Sliten nå etter å ha tynt hjernen min til det ytterste for å skrive ned dette. Skal supplere med mer info og prøvesvar så snart jeg orker.

Har fått veldig mye info etter å ha lest på dette forumet de siste månedene. Sier tusen takk til alle som har bidratt for å prøve å hjelpe andre. Det er helt uvurderlig. Håper jeg også kan bidra litt etter hvert som jeg lærer mer.

Hvis noen har noen innspill, blir jeg glad. Alltid bra med noen nye øyne som kanskje kan se ting man selv har sett seg blind på.

Noen som kan hjelpe meg å forstå?

Prøvesvar 28. mars 2012:
Gikk på 75 mikrogram levaxin.

Tsh 1.0 (0.4-3.5)
Ft4 13 (7-16)
Ft3 4.5 (3.0-6.0)

28. mars doseøkning til 100 µg levaxin.
9. april bråseponert levaxin av ulike grunner (for langt å skrive om nå).

Nye prøver 24. mai 2012:

Tsh 0.77 (0.4-3.5)
Ft4 9 (7-16)
Ft3 4.2 (3.0-6.0)

Både tsh, ft4 og ft3 har altså sunket etter drøye 6 uker uten medisin. Hvorfor er tsh så treg med å gå opp når ft4 har dalt som en stein?

Alle prøver tatt medisinfastende og mellom ca kl 12-13 på dagen.

Er veldig takknemlig om noen har noen tips til hva dette kan dreie seg om.

Håper det ikke ble for langt å lese.