Sitat Opprinnelig skrevet av akas Vis post
Jeg har fått ny lege (endokrinolog) som har skrevet ut Erfa til meg her i Sverige. Har ville (ikke overraskende) at jeg skulle gå ned på doseringen (fra 125mg pr døgn) i og med at jeg hadde supprimert TSH.
Jamen, så ved man hvor man har denne læge. Det lover ikke godt for fremtiden. En TSH-rytter.

Det er en empirisk (siden laboratorieprøver blev opfundet) medicinsk erfaring, at både T4 og TSH falder i behandling med Thyroid USP. Men hvis din endokrinolog følger slavisk Den Gyldne Standard, hvor det er TSH og ikke thyreoideahormoner, som styrer behandlingen, vil det ikke nytte at diskutere med ham....

Sitat Opprinnelig skrevet av akas Vis post
Dette var i august, og da var formen ganske bra etter sommeren, så jeg tenkte at jeg kunne jo prøve, men ikke lavere enn 90mg. Det har jeg nå vært på i noen uker, og FT4 var nå på 11, FT3 på 3,8 og TSH på 0,02.
Akas? Hvor meget var FT4 og FT3 på da endokrinologen ville have dig til at reducere medicinen?

Og hvad siger endokrinologen nu, når du har gjort hvad han sagde og... blev dårligere?

Jeg tror ikke, at man kan finde nogen som helst forskning om effekten af Thyroid USP på TSH. Dem som betaler for al forskning (end ikke på universiteter findes uafhængig forskning mere) er medicinalindustrien, og den ønsker at sælge Levothyroxin.

Hvad der kan gøres er at søge efter forskning i kombinationsbehandlingens (T4+T3) effekt på TSH. Vel at mærke, af et optimalt forløb af kombinationsbehandling. TSH opfører sig næsten på samme måde ved kombinationsbehandlingen, som ved Thyroid. Engelsk søgefrase: combined therapy with T4+T3.

Vær opmærksom på, at der skal søges resultater af forskning i behandlingseffekten hvor dose af T4 ikke var reduceret når T3 blev tilføjet. Ellers vil TSH vise "for højt" og denne endokrinolog vil få "ret".

Vær også opmærksompå årsagen til at TSH alligevel kan være noget "ustabil" ved kombinationsbehandlingen, end TSH er ved Thyroid USP. Årsagen er, at mens det syntetiske "rene" T3 er halveret bort fra kroppen allerede indenfor ganske få timer hvorefter det mangler (og TSH rører på sig) - bliver T3 fra Thyroid USP betydeligt længere i kroppen, fordi T3-hormonet i Thyroid er allerede pakket ind i et bindingsprotein, og "pakkes ud" succesivt først når der er behov for T3 dvs. ikke alt på en gang som ved det syntetiske T3. Det betyder, at TSH "behøver" ikke reagere idet hypofysen til stadighed modtager signaler om, at der fortsat er T3 til rådighed i systemet.

Måske kunne du foreslå denne endokrinolog, at han selv undersøger den metabolske forskel mellem "ren" og proteinbundet T3, og lader dig være i fred?

Til alle: reducer aldrig en velfungerende medicindose, uanset hvad.