Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
Threaded View
-
25-08-12, 20:34 #18
Sv: Har Graves og skal snart opereres (have fjernet skjoldbruskkirtel). Gode råd søge
Hej

Mon nogen hjælpe mig med nogle gode kostråd m.m. i forhold til min Graves?
I ( et måske urealistisk) håb om, at det kan udjævne min skæve profil med T3 i overkanten (2,28) og T4 i underkanten (9,3) af normalværdierne, har jeg tænkt mig at forsøge med at sætte ind på kostområdet. Dette gælder også i forhold til mine alat-tal, som har ligget noget højt (sidste gang på 88), og som gerne skal længere ned, inden jeg skal mødes med min endokrinolog om godt en uges tid (venter på brev desangående). Fysisk har jeg det stadig fint uden mærkbare symptomer på ikke at kunne tåle PTU.
Tidligere har jeg i perioder/mere eller mindre været noget af en "sukkergris", men her de sidsts 14 dages tid har jeg næsten intet sukker fået, hvilket jo må være godt for organismen uanset hvad. Agter at fortsætte med dette og har desuden i dag fået købt nogle goitrogene fødevarer som jordbær, pinjekerner, mandler m.m. Har læst lidt om emnet her på dette forum, men synes ikke, der er meget at finde, som direkte relaterer til Graves. Er heller ikke vild med tanken om at spise rå brocoli, kål etc.
Findes der en liste på dansk over goitrogene fødevarer? Og hvor "almindeligt" må jeg i det hele taget spise ud over det goitrogene? Er der fødevarer, som bør udelukkes i tilfælde af Graves? Kort sagt: hvordan er den "ideelle" Graves-kost? NÅ ja! Og den "ideelle" osteoporose-kost (har jo nyligen fået konstateret osteoporose og er sat i behandling med medicin)? Men nu stiller jeg måske for mange spørgsmål?
Hvad angår drikkevarer, drikker jeg nærmest kun kamillethe og vand - samt en sjælden ganm alm. the, saftevand og friskpressset appelsinjuice. Jeg drikker aldrig mælk men spiser surmælksprodukt til morgenmad, som jeg tænkt mig hurtigst muligt at skifte ud med hirsegrød.
Jeg har aldrig været overvægtig, og har som regel ligget på 52 kg til mine 160 cm. Pt vejer jeg 47 kg, som egentlig passer mig fint. Regner også med at tage noget på i muskelmasse, når jeg er kommet i gang med noget styrketræning. Konditionen har jeg i 2-3 uger holdt nogenlunde ved lige med daglig cykeltur på 50-60 min. Inden jeg blev syg, trænede jeg 3-4 timer om ugen i motionscenter(konditionstræning på stepbænk og noget styrketræning).
Min største bekymring lige nu, er at mit stofskifte, levertal etc ikke retter sig op i den nærmeste tid, og at jeg vil være/føle mig nødsaget til at komme under kniven eller tage radioaktivt jod. Jeg kan næsten ikke bære tanken om, at min lille, fine - og ja, overaktive - skjoldbruskkirtel skal sættes ud af spillet. Frygten er der næsten hele tiden, og min nattesøvn er derefter. Ind imellem må jeg ty til en halv sovepille for at få en nogenlunde nattesøvn. Tsk, tsk! Ja, og så er mine bekymringer og problemer vand i forhold til dem, som mange her på forummet kæmper med.
Lignende tråder
-
Fjernet skjoldbruskkirtel 2009. Trætte binyrer. Savner min kirtel...
Av Ceven i forumet Lavt stoffskifteSvar: 29Siste melding: 04-12-13, 23:29 -
Gode råd søges. Værre af Eltroxin og Levaxin?
Av paxx i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 3Siste melding: 02-01-10, 08:53 -
Skal hele skjoldbruskkirtlen opereres væk?
Av Pochahonta i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 19-10-09, 14:24 -
Skal opereres
Av Angelina i forumet OperasjonssalenSvar: 2Siste melding: 25-10-07, 17:33 -
Jeg skal opereres på Ullvål, så håper kirugene dere er flinke.
Av mor3barn i forumet Høyt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 08-10-07, 12:31

Svar med sitat

Bokmerker