Hej

jeg er en kvinde på 58 år som for ca. ½ år siden fik konstateret Graves. Havde det elendigt med symptomer som ekstrem træthed, nattesved, "kort lunte", sitren, nemt til tårer, vægttab m.m. Kom til endokrinolog, blev sygemeldt fra mit arbejde og sat i behandling med tiamazol/tycapsol. Efter en måned var jeg reguleret, havde det fint, var fuld af energi og startede op på job igen. Medicindosis blev sat ned, hvorved jeg hurtigt fik for højt stofskifte igen. Fik forhøjede levertal og tålte ikke så godt tiamazol, hvorfor endokrinologen besluttede at behandle mig med propylthioracil. Kom igen ned i dosis, og efter nogle uger var jeg igen hyper.

Har gået sygemeldt siden uge 26, hvor jeg langsomt har fået det bedre. Har dog fået konstateret osteoporose og har også døjet en del med hudkløe, hovedpine og ondt i maven i højre side. Gjorde endokrinologen opmærksom på dette, som bad mig stoppe med medicinen og gav mig en akut tid hurtigst muligt. Pga ferie kom jeg dog ind til en anden læge, som ville indstille mig til operation (fjernelse af hele skjoldbruskkirtelen) pga. - så vidt jeg har forstået - mine problemer med at tåle medicinen, og fordi mine tal viser en såkaldt skæv profil. Fik ikke forklaret, hvad der menes med det sidste. Har efterfølgende fået scannet min lever, men der var ikke noget med den.

Jeg har på lægens foranledning fortsat med propylthioracil, fordi, som hun sagde, at det var vigtigt, at jeg var så velreguleret som muligt inden operationen. Har dog døjet noget med hovedpine, kløe og ondt i maven, men dette er taget noget af. Måske fordi jeg den sidste uges tid har taget et naturpræparat (Active liver). Lige nu har jeg det faktisk rigtig godt og har svært ved at forlige mig med, at jeg skal opereres.

Tirsdag d. 14/8 skal jeg til samtale vedr. operation med en læge på den sygehusafdeling, hvor jeg skal under kniven. Og i den forbindelse har jeg brug for at høre fra nogen, som selv er blevet opereret i forbindelse med Graves. Jeg har været rundt på nettet og især også inde på dette forum for at blive klogere på min sygdom og ikke mindst finde ud af, hvilke konsekvenser det har og kan have at få fjernet hele skjoldbruskkirtelen.

Jeg har fundet frem til, at der skal meget tungtvejende argumenter til fra sygehusets side, for at jeg går med til, at "alt" bliver fjernet. Som udgangspunkt vil jeg forlange, at der kun bliver fjernet en del af kirtelen i håbet om, at den resterende del (med tiden) så kan opretholde et normalt stofskifte. Efter alt, hvad jeg her på dette forum har læst om de ulykkelige skæbner, som døjer med lavt stofskifte pga bl.a. bivirkninger fra syntetisk medicin, er jeg virkelig bange for at ende op med et lavt stofskifte efter en operation.

Det bekymrer mig, at jeg vist nok skal i gang med Eltroxin efter min operation - uanset om jeg får fjernet en del eller hele molevitten. Jeg vil ikke have (ny) Eltroxin og overvejer at bede om Euthyox, som ganske vist også er et syntetisk hormon, men som det ser ud til, at mange bedre tåler. Ny thyroid som Armour, Wedthroid eller lign. er vel ikke noget, man griber til efter operation?

Jeg har brug for gode råd og for at høre fra nogle, som i forbindelse med Graves har fået en delvis fjernelse af skjoldbruskkirtelen. Fik i den "uden kamp med lægerne.? Har nogle af jer fået Euthyrox efter operationen, og hvor længe og med hvor godt resultat. Er nogen af jer blevet helt raske, eller har har I fået en ny omgang Graves og operation?

Jeg er spændt på og også nervøs for mit møde med lægeverdenen her d. 14/8, men jeg er klar til at kæmpe for min sag. Viden er magt, og jeg vil gerne være så godt "klædt på" som muligt. Så jeg vil være meget taknemmelig, hvis der er nogle af jer herinde, som vil dele jeres viden og erfaringer ud til mig. Jeg kan jo se, at der bliver ydet masser af omsorg til hinanden samt en masse vidensdeling her inde. Fedt forum !