Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
I dag hentet jeg Restasis på apoteket. Det er rene gullprisen, mer enn 1700 kroner for 14 dagers bruk
Jeg skal til øyelegen om 14 dager igjen, da skal vi se om det har skjedd noen bedring, så skriver han søknad om blå resept på Restasis. Ca 40 000 i året vil det koste.....

Så det sier seg jo selv, får jeg den ikke på blå resept, så kan jeg ikke bruke den. Da jeg googlet om blå resept og restasis, kom jeg over et forum for tørre øyne http://www.dryeyezone.com/.

Medisinen ligger på en oversikt hos Legeforeningen over preparater for tørre øyne på blå resept, så jeg antar at jeg bør få den på blå. Vi får se. På apoteket ba de meg ta vare på kvitteringen, det kan hende jeg kan få det refundert ved søknad. Huh, det er dyrt å være i ubalanse.... Vi er dyre i drift, jeg er rene Rolls Roycen....
Legen søker nå om blå resept. Jeg er spent på svaret, og hvor lang tid det tar. Jeg har spurt ham om det er kjent at Hashimotos og tørre øyne kan henge sammen, han sier at det er det. Spørsmålet er om det er kjent hos Helfo? Jeg leste en gang om en med gynekologiske plager søkte uføretrygd og søknaden ble gått gjennom av en lege med helt andre kunnskaper i en annen del av kroppen. Søknaden ble selvfølgelig avslått....
Jeg har stoppet bruken av Restasis nå. Har ikke råd til å bruke 1700 kr hver 14. dag når jeg ikke vet om jeg får det dekket. Men det hjalp fra dag en: på natten hadde jeg en opplevelse av at øynene mine var fuktige som i gamle dager, ikke bare fulle av vaselinsalve, høyre øye har lenge vært ubehagelig, nesten smertefullt, som om det var mye sand og grus i det, en følelse av at tårekanalene var hovne. Alt dette forsvant med Restasis. Jeg opplevde også at jeg kunne dryppe øynene litt sjeldnere. Men, selvfølgelig, dette var snakk om fjorten dager, det må lengre tids bruk til å kunne si om dette var tilfeldig eller om det var Restasis som gjorde denne forskjellen.
Jeg har fått Restasis på blå resept! Hurra!