Jeg er en jente på 40 år som har vært medisinert med Levaxin for lavt stoffskifte siden jeg var 19 år.
Jeg har hatt stabile verdier (så vidt jeg vet) i alle år, frem til i fjor. Brukte da 6 tabl. 100 mikrogram pr. uke.
I april i fjor fikk jeg beskjed om å øke dosen pga endrede verdier i TSH, som da var på 5,7 (referanse 0,20-4,0). Fritt T4 var 16,3 (ref.verdi 9.0-22.0). Verdiene før dette var hhv. TSH- 2,62 og fritt T4-18,4.
Samtidig fikk jeg beskjed om at jernlageret var tomt, så jeg måtte ta jerntabletter i 3 mnd i tillegg.
Dessverre tenkte jeg ikke over at grunnen til at jeg følte meg såååå sliten og tom for energi kunne ha med stoffskiftet å gjøre. Jeg har jo hatt stabile verdier i 20 år!!! Trodde jeg bare var sliten av jobb og andre ting. Konsentrasjonen var lik 0 og følte at jeg hadde bomull i hodet. Ikke så rart det igrunn.
Levaxin ble øket til 8 tabl. (100 mikrogram) pr. uke. Og nye prøver, etter 3 mnd, viste TSH 1, men fritt T4 var 18,4. Følte meg myyye bedre.
Nå har jeg imidlertid fått svar på nye prøver som viser at TSH igjen har øket til 4,3. Fritt T4 er 18,6.
Jeg har over en periode måtte ta endel medisiner på grunn av prolaps i ryggen (operert nå ), og jeg er usikker på om disse medisinene kan ha påvirket virkningen av Levaxin. I utgangspunktet har jeg ikke funnet noen grunn til det. Medisiner jeg har måtte ta i denne sammenheng er Voltaren, Pinex forte, Neurontin. (Sistnevnte da prolapset trykket på isjiasnerven og ga store smerter).
Jeg bekymrer meg selvfølgelig over at TSH har økt igjen, og lurer på om andre har hatt lignende erfaringer.

Takknemlig for råd!

Hilsen