Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Hej Evensen Udtrykket "Alle veier fører til Rom" benyttes i alminnelighet i situasjoner hvor man mener alle løsninger er like gode eller alle fremgangsmåter vil gi et godt resultat.

Jeg mener, at for den enkelte syge fører alle veje netop IKKE til Rom, når man tænker "hypothyreose" og "behandling af hypothyreose".

Hvis alle veje vitterligt førte til Rom, kunne man bare acceptere den behandling man er i gang med, uanset om den (aktuelt) virker eller ikke virker, i håb om at den vil virke på et eller andet tidspunkt fordi alle løsninger er like gode eller alle fremgangsmåter vil gi et godt resultat.

Jeg mener det modsatte, fordi hvis alle veje førte til Rom, ville der ikke være nogen mening i at lede/søge efter andre løsninger (her: behandlinger), fordi udtrykket betyder at alle løsninger er lige gode.

Alle løsninger er IKKE lige gode for den enkelte syge og årsagen til at jeg svarer og præciserer hvad jeg mener med min "indsigelse" er, at alle læser med her på forummet, ikke mindst de mange syge gæster, og det er derfor meget vigtigt at præcisere hvad man mener.
Hei Anisa,

Jeg tror kanskje du misforstår meg?

Jeg skrev "mange veier fører til Rom", noe du uten videre oversatte til "alle veier fører til Rom".
Det er mulig det er noen erfaringsmessige eller språkmessige forhold som gjør at du tolker disse to likt, men for meg er det i hvert fall en vesensforskjell på de to uttrykkene.

Det jeg mener med at "mange veier fører til Rom" er at det noen ganger er nødvendig å ta en annen vei for å komme til Rom (for å bli bedre/frisk) siden ingen av oss er like.

Jeg har jo i tidligere innlegg sagt meg enig med deg i at man ikke nødvendigvis kan bruke den samme behandlingen til alle pasienter og forvente et like godt resultat hos alle.

Når man har blitt møtt med en slik holdning om at "alle veier fører til Rom" og at man derfor bare må følge standardregimet fordi det "skal" man jo bli frisk av, og man så ikke blir bedre, så blir man fortvilet og ganske sint. Det har jeg opplevd, så er det noe av det samme som du gir uttrykk for? I så fall forstår jeg det godt.

I skriftlig kommunikasjon som f.eks. på forum, kan det være vanskelig å forstå hverandre fullt ut. Jeg tror det er viktig å tolke ting i beste mening. Jeg er ikke ute etter å krangle med noen. Peace and love, man! Har vi fått avklart misforståelsen nå?