Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Threaded View
-
10-06-12, 20:24 #1
Salivette spyttprøve kortisoltest
Klarte å finne igjen denne linken med informasjon om Salivette spyttprøve for måling av kortisol:
Løvås, K. og E.S. Husebye (2007): "Kortisol i spytt ved sykdom i binyrene". Tidsskrift for Den norske legeforening, nr. 6, 15. mars 2007.
http://tidsskriftet.no/article/1502899
Se under "Metode. Målinger ved Haukeland". Der står det:
"Laboratoriet benytter samme takst for analyse av kortisol i serum og spytt (27 kr), mens analyse av urin er dyrere (79 kr)."
Prisene er 5 år "gamle". Men de er sikkert ikke blitt så mye høyere, og forholdet mellom dem er vel det samme vil jeg tro.
Nå handler denne artikkelen mest om Cushings. Men jeg tok med meg utskrift av den til legen da jeg ønsket spyttest av kortisol 4 ganger i døgnet. Legen lærte at det er mulig å teste kortisol i spyttprøver, og at det er en bra metode. Dessuten er kostnadene så lave at man godt kan få godkjent 4 prøver uten at det økonomiske kan være et argument. Jeg fikk mine prøver analysert ved hormonlaben på Aker, og spyttprøveglassene ble også rekvirert herfra.
Har hørt at noen har fått spyttprøver sendt til utlandet og har hatt store utgifter på det (mener jeg leste minst 1200 kroner et sted her inne). Det er jo helt sykt når man faktisk kan få gjort det her hjemme via fastlege til den nette sum av kr 108 (som man ikke betaler selv en gang).
Mulig man må ha andre prøver i tillegg til disse for å få en skikkelig status for kortisol og/eller binyrer, f.eks. atch, dhea og hva de nå heter alle sammen. Jeg kan for lite om det selv, håper andre kan legge til info her.
Jeg savnet selv info om dette da jeg begynte å skulle lese meg opp, så derfor laget jeg en egen tråd. Håper dette kan være en liten hjelp til andre som sliter med å få fastlegen sin til å teste kortisol i spytt.Hypo med anti-TPO. Pernisiøs anemi. Komplisert sykdomsbilde.
Dagboken til Evensen.
Lignende tråder
-
Hvorfor ta en dyr spyttprøve?
Av Vigdis i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 17Siste melding: 03-03-12, 00:25 -
Spyttprøve?
Av Ingvild i forumet Alternativ behandlingSvar: 1Siste melding: 04-12-11, 20:04 -
Spyttprøve kortisol hjelp?
Av Herdis i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 03-08-10, 22:08 -
Hvor ta spyttprøve?
Av Anki79 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 16-03-10, 15:25 -
Spyttprøve kortisol
Av elin* i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 13-08-05, 12:38

Svar med sitat

Bokmerker