Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Threaded View
-
30-03-12, 10:35 #1
Hvorfor er der flest mandlige læger?
Hvorfor mon vælger så mange mænd at blive læge?
Kan man udøve lægegerning uden at bryde sig om patienterne, eller uden basalt at respektere andre mennesker?
Lægegerningens sande kerne bygger i virkeligheden på de såkaldte "kvindelige værdier".
Lægegerningen sande succes er betinget af at lægen tåler nederlag og erkender fejl og mangler i sin praksis... at tåle nederlag og erkende fejl er ikke ligefrem maskuline egenskaber.
Lægegerningens betingelse for at kunne opfylde sig selv, er at ville hjælpe alle, uanset om de har gjort sig fortjent til hjælpen, hvilket er heller ikke ligefrem et maskulint egenskab.
Lægegerningens uundværlige redskab er lægens egen personlighed. Hvis man vil være en god læge, vil det direkte stride mod de såkaldte "mandlige værdier", hvis lægen er fast besluttet på at beholde dem intakt.
Mænd er ikke ligefremt opofrende "omsorgsgivere"...
Hvorfor mon bliver så mange mænd læger, når den rette udøvelse af lægegerningen, i den grad kræver at den mandlige læge tilsidesætter sin egen, mandlige identitet?
Spørgsmål er yderst relevant for os med hypothyreose...
De fleste af os er kvinder.
De fleste af de behandlende læger er mænd.
Se hvor det har bragt os...
At komme i en kvindelig læges varetægt er også en usikker satsning. De fleste kvindelige læger bliver til sølle karrikaturer af deres mandlige kolleger, fordi hovedparten af den kvindelige identitet skal ofres, før en kvindelig læge bliver "one af the boys". Ofte bliver kvindelige læger mere "mænd" end selv mænd er. Det er betingelserne, når flertallet af læge-kolleger er mænd... så jeg spørger igen: hvorfor vælger så mange mænd at blive læger?
Et bud, anyone?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Tag dig i agt for læger, når du bliver gammel!
Av Anisa i forumet MedisinalindustriSvar: 5Siste melding: 31-03-16, 10:48 -
6 år og 6 læger til EN diagnose
Av Anisa i forumet Hos legenSvar: 1Siste melding: 21-01-13, 17:05 -
FHIs rapport om bruk av reseptbelagte midler i Norge (flest brukere)
Av Kevlin i forumet Biblioteket / Diverse artiklerSvar: 9Siste melding: 25-10-12, 16:39 -
Læger får een over snuden...
Av Anisa i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 4Siste melding: 29-09-09, 13:48 -
Ugeskrift for læger
Av Stina i forumet Nyttige linkerSvar: 0Siste melding: 16-10-07, 19:37

Svar med sitat

Bokmerker