Sitat Opprinnelig skrevet av Evlina Vis post
Takk for støttende ord Nielsigne

Er svært spent på onsdagen og hva legen vil si. Men tar det som det kommer egentlig.

Men, kanskje et dumt spørsmål.. Har jo lest at man som oftest har lavt blodtrykk og lav puls ved hypothyreose, men jeg plages veldig med høy hvilepuls (rundt 90-tallet) og enorm hjertebank på kveldene før jeg skal sove. Føler pulsen avogtil fra stortåa opp i nakken. Kan nesten se pulsen i t-skjorta Det skal sies at ja formen min er elendig, men pulsen skal jo ikke være så høy etter noen timers hvile..? Jeg kjenner det alltid på kvelden, og ingenting på dagtid eller når jeg er på jobb
Hjertebank er nok et velkjent fenomen for mange av oss med lavt stoffskifte. Spesielt på natten, men også anfall/perioder med høy puls på dagtid. Jeg kjenner flere som klager over dette, og selv har jeg vært meget plaget på natten. Det er mange år siden første gang jeg klaget over dette, men først etter at jeg startet på Levaxin, for 3 år siden, kom jeg over en engelsk link med forklaring. Forklaringen var omtrent slik: Leveren lagrer glukose, som i neste omgang frigjøres til energi, dette skal også skje på natten. Hos folk med hypotyreose lagrer leveren mindre glukose enn normalt, og når kroppen om natten ikke får den energien den trenger så frigjøres det istedet cortisol og adrenalin. Derav hjertebank - det er jo stresshormoner. Altså binyrene er igjen involvert.

Om dette er riktig forklaring, det skal jeg ikke garantere. Men det var en forklaring fra en av de kjente "stoffskifteguruene" Og så er det jo ganske logisk. Noe skjer ihvertfall i de indre organer - noe er det som utløser denne ustabiliteten i hjerterytmen.

Selv var jeg meget plaget de siste par år før oppstart av Levaxin, spesielt mellom kl 1 og 3 om natta, men medisinen dempet en del. Så opplevde jeg noe senere at jeg fikk daglige episoder med høy puls, spesielt ved små anstrengelser. Når tørkeprossessen etter en dusj var over, kunne pulsen være på 130, og jeg forsto jo ikke at formen var SÅ elendig Jeg var innom sykehuset en tur, og der ble det fanget opp at hvilepulsen til tider var høy, så siden har jeg gått på en liten dose med betablokker. Hadde et opphold med Levaxin i fjor, og da kom hjertebanken litt tilbake. Før jul ble det heldigvis Erfa, men fortsatt holder jeg på betablokkeren fordi hjertet fortsatt har en tendens til å være litt overaktivt. Håper på bedring når riktig dose Erfa er funnet.

Nevner man dette til legene, så ser de rart på deg og mener at hjertebank er da noe som hører til HØYT stoffskifte. Likeså dette med høyt blodtrykk - det skal jo ikke stemme. Men det betyr vel heller at de ikke har oppdatert seg på symptomer, eller at de ikke har fulgt med da de gikk på doktorskolen Eller kanskje de skulket den forelesningen da symptomer ble gjennomgått