Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
Har fått svar på min morgen-kortisolprøve; 447 (250-750)
Jeg er av typen som får helt hetta av å ta blodprøver, så jeg blir rimelig stresset. Lurer på hvor mye det har å si for prøvesvaret..? Eller tar det lengre tid før "stresset" kommer i blodet? Leste også på Fürst sine sider at hvis man ligger når man tar blodprøven så kan verdien bli 10% (!) lavere enn ved stående..?! Jeg velger stort sett å ligge fordi jeg har opplevd å svime av ved et par anledninger uten at jeg skjønner hvorfor..
Og er det slik at kveldsverdien er ca halvparten av morgenverdien? Denne har jeg ikke målt da.. Gjelder samme normalområde for kveldsprøver og? I såfall blir jeg vel i grenseland lav..

Burde jeg få tatt spyttprøver el. døgnurinprøver i stedet for blodprøver slik at jeg fikk luket vekk blodprøvestress fra prøveresultatet..?

Min FT4 har i en årrekke og til alle prøvetagingstidspunkt vært 12 (12-22)/(9,5-24) uansett hvilken verdi TSH (vanligvis et sted mellom 0.6 og 1.4) har.. Kan det være riktig?
Og hva kan dette ha å si for FT3 som de stort sett velger å ikke måle..?

Blir helt sprø av alt jeg ikke vet!
Om du går inn på Balderklinikken, er det en kvinnelig lege som har vært elev hos Hertoghe, tror det står "hormoner" under navnet hennes. Vær alltid klar over at hos mange av helhetslegene blir mye foreslått, av terapier, undersøkelser, prøver. Sannsynligvis får du ingenting på blå resept. Du kan ikke trekke av på skatten for store sykdomsutgifter.

Min erfaring er når legen foreslår nye ting, les om det, vurder det, før du takker ja. Ikke alt virker.Har du uendelig masse penger, er det ikke noe problem. De færreste av oss har det. Derfor kan det være lurt å lese selv og tenke litt over hva du vil ha av behandlingen. Og kanskje velge det viktigste av behandlingen.

Takstameteret går, ikke bare inne hos legen, men også på de behandlingene eller prøvene du blir foreslått. Det kan også være smart å lese litt, om du ikke er totalt brain-fog, for å sette deg inn i hva du tror kan være grunnen til at du har det slik du har det nå, slik at du er litt forberedt. For eksempel: tror du at du har fått parasitter på en utenlandstur, tidligere Epstein-barr, kyssesyke, tror du at du kan ha lave kortisolverdier, andre hormoner, tror du at du er underdosert på thyreoideahormoner, tror du at du trenger T3, tror du at Levaxin ikke virker, tror du at du har en eller annen form for irritabel tarm, lurer du på om du har for lave verdier på vitaminer eller mineraler osv.

For eksempel foreslår min lege tarmskylling. Jeg er skeptiker, og det finnes ingen vitenskapelig undersøkelser som viser at det har noen som helst effekt. Mange av hans pasienter bruker tarmskylling. Det kan bli dyrt. Selv tror jeg at min IBS (irritabel tarm) skyldes SIBO (tynntarm, ikke tykktarm). I tynntarmen kan man ikke skylle, den er forseglet!