Vet ikke om dette er det rette stedet for spørsmålet mitt...

Jeg har antagelig magesår. Behandlingen er protonpumpehemmer - Nexium. Jeg må ta dobbel dose for at jeg ikke skal ha store smerter. 20 mg morgen og kveld. Jeg står på venteliste for gastroskopi, det er nå 3 mnd ventetid

Det jeg vet med magesår er at det kan gi problemer med å ta opp næring. Behandlingen med Nexium kan over tid gi B12 mangel.

Det jeg lurer på er om det kan ha invirkning på opptaket av Tyroksintablettene - Jeg bruker Erfa.

Jeg har i en peride vært uten tabletter nylig ( 3/4 dose i 2 uker og 1 uke uten Erfa men med vanlig eutyrox) men er nå tilbake på normal dose. Kjenner meg trett og sliten i kroppen, har lite overskudd til å gjøre noe. Jeg spiser og spiser, det kamuflerer trettheten noe, men jeg har altså lagt på meg litt siste ukene. Det kan jo være flere årsaker til denne trøttheten: Perioden uten medisiner, Magesåret og dårlig opptak av tyroksin i tarmen og B12 mangel.

Min spanske lege snakker veldig dårlig engelsk. Jeg har legetime til uken, men systemet her er slik at det tar minst 2 uker for å få svar på blodprøver. Jeg skal be om stoffskifte, B12, jern og heliobacter prøver. Noe mer jeg bør spørre om å få testet?

Hva kan jeg gjøre selv for å optimalisere opptaket av Erfa? Jeg takler ikke sublingualt, det smaker hy.... Kan jeg knuse tablettene og blande det i syltetøy? Vil det gjøre tyroksinen lettere tilgjengelig?

Takknemelig for svar!